13. Hafta makale özeti
TÜRKÇE
ÖĞRETMENLERİNİN DİL BECERİLERİNİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YETERLİKLERİ
ÖZ:
Çalışma amacının öğreticilerin ölçme ve
değerlendirme kifayetlerini ortaya koymak ve yararlandıkları ölçme araçlarının
dil becerilerini sınama durumunu ortaya koymaktır.
Giriş:
Bütün öğrenme alanlarının ölçme ve
değerlendirme mertebesi mevcuttur. Eğitim sistemince belirlenen hedeflere
ulaşılıp ulaşılmadığını sınamak için değerlendirme yapılır. Eğitimin amacına
ulaşıp ulaşmadığını görebilmek için ölçme ve değerlendirme elzemdir. Türkçe
dersinde kazandırılan dört temel dil becerisi önem arz etmekle beraber, diğer
derslere ve hayata katkısı büyüktür. Özellikle konuşma ve yazma becerilerinin
ölçümü diğerlerine nazaran üzerinde titizlikler durulması gereken etkinlikler
yoluyla ölçülür. Türkçe dersi için yapılacak olan ölçme değerlendirmelerde çok
titiz olmak gerekir.
Araştırmanın
amacı:
Çalışma amacının öğreticilerin ölçme ve
değerlendirme kifayetlerini ortaya koymak ve yararlandıkları ölçme araçlarının
dil becerilerini sınama durumunu ortaya koymaktır. Hedeflere ulaşabilmek için
ölçme değerlendirmeye ihtiyaç duyulmaktadır. Geçerli ve güvenilir ölçme
araçlarının kullanılması elzemdir. Öğretmenin seçeceği sorular kapsam
geçerliliğini sağlamakla beraber, tekrarlarında aynı neticeye ulaşılması gerekir.
Araştırmanın
problem cümlesi:
Türkçe
öğretmenlerinin araştırmanın amacına yönelik görüşleri nelerdir?
Alt
problemler:
Araştırma
kapsamında 9 maddelik problemler belirlenmiştir.
Araştırmanın
yöntemi ve deseni:
İnceleme yöntemine göre desenlenen bir
araştırmadır. Yazılı ve sözlü materyaller incelenmiştir. Görüşme formları
kullanılmıştır.
Araştırmanın
çalışma grubu:
MEB'de görev yapan 22 Türkçe öğretmeni araştırmaya dâhil edilmiştir.
Veri
toplama araçları:
Görüşme
formu kullanılmıştır.
Veri
analiz yöntemi:
Elde
edilen veriler içerik analizi yapılarak neticeler kategorize edilmiştir.
Geçerlik
ve güvenirlik:
Yapılan
araştırmanın geçerli ve güvenirliği için ölçme araçları üç boyutta
ölçümlendirilmiştir.
Bulgular:
Araştırmada
belirlenen 9 problem öğretmenlerin hazırladıkları sınav soruları kapsamında araştırılmıştır.
Dil
becerilerinde yetkinlik:
Öğrenciler
dil becerilerinde yetkinliğe sahiptir, öğretmenlerce.
Duyuşsal
becerilerde iyileşme:
Türkçe
dersi duyuşsal becerilerin kazandırılabileceği bir derstir. Topluma duyarlı
öğrenciler yetiştirmek, kitap okuyan bireyler yetiştirmek için Türkçe dersine
önem verilmelidir. Duyuşsal becerilerin kazanımı da Türkçe dersi başarı
ölçütlerindendir.
Program
kazanımlarına erişme:
Kazanımlara ulaşmak bir başarıdır.
Dört
dil becerisi:
Dört
temel dil becerisini kazandırmak önemli olmakla beraber ölçmek de elzemdir.
Anlatma
becerileri:
Konuşma becerisi daha sık kullanılmaktadır.
Anlama
becerileri: Diğer becerilere temel teşkil etmektedir.
Dilbilgisi:
Dört temel dil becerisini gölgelemeden verilmelidir.
Okuryazarlık
becerileri: Değerlendirilmesi yönünde görüşler vardır.
Öğrenci
yeterlikleri: Öğrenci seviyesi dikkate alınması gereken bir unsurdur.
Çok
yönlü ölçme ve değerlendirme araçlarının kullanımı: Bütüncül değerlendirme
tercih edilen alanlar verdir. Öğretmenler geleneksel ve alternatif ölçme
araçlarını birlikte kullanmaktadırlar. Gelişim dosyası, görüşme formu vb. ölçme
araçlarını kullanmanın yararlı olduğu yönünde görüşler vardır.
Sonuç
ve Tartışma:
Dört temel dil becerisinin ölçümü önemlidir ve
öğretmenler bu konuya önem verdiklerini belirtmişlerdir. Öğretmenler daha çok
geleneksel ölçme araçları kullanmaktadırlar ama alternatif ölçme araçlarını da
kullanmaktadırlar. Bazı sebeplerden ötürü örneğin zaman sıkıntısından dolayı
ölçme yapılamadığını belirten öğretmenler vardır. Genel olarak bakıldığı vakit
tamamlatıcı ölçme araçları kullanmaktadırlar.
BENZERLİK ORANI %3'TÜR.
Yorumlar
Yorum Gönder