13. Hafta makale özeti

TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL BECERİLERİNİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YETERLİKLERİ

ÖZ:

   Çalışma amacının öğreticilerin ölçme ve değerlendirme kifayetlerini ortaya koymak ve yararlandıkları ölçme araçlarının dil becerilerini sınama durumunu ortaya koymaktır.

Giriş:

   Bütün öğrenme alanlarının ölçme ve değerlendirme mertebesi mevcuttur. Eğitim sistemince belirlenen hedeflere ulaşılıp ulaşılmadığını sınamak için değerlendirme yapılır. Eğitimin amacına ulaşıp ulaşmadığını görebilmek için ölçme ve değerlendirme elzemdir. Türkçe dersinde kazandırılan dört temel dil becerisi önem arz etmekle beraber, diğer derslere ve hayata katkısı büyüktür. Özellikle konuşma ve yazma becerilerinin ölçümü diğerlerine nazaran üzerinde titizlikler durulması gereken etkinlikler yoluyla ölçülür. Türkçe dersi için yapılacak olan ölçme değerlendirmelerde çok titiz olmak gerekir.

Araştırmanın amacı:

  Çalışma amacının öğreticilerin ölçme ve değerlendirme kifayetlerini ortaya koymak ve yararlandıkları ölçme araçlarının dil becerilerini sınama durumunu ortaya koymaktır. Hedeflere ulaşabilmek için ölçme değerlendirmeye ihtiyaç duyulmaktadır. Geçerli ve güvenilir ölçme araçlarının kullanılması elzemdir. Öğretmenin seçeceği sorular kapsam geçerliliğini sağlamakla beraber, tekrarlarında aynı neticeye ulaşılması gerekir.

Araştırmanın problem cümlesi:

Türkçe öğretmenlerinin araştırmanın amacına yönelik görüşleri nelerdir?

Alt problemler:

Araştırma kapsamında 9 maddelik problemler belirlenmiştir.

Araştırmanın yöntemi ve deseni:

 İnceleme yöntemine göre desenlenen bir araştırmadır. Yazılı ve sözlü materyaller incelenmiştir. Görüşme formları kullanılmıştır.

Araştırmanın çalışma grubu:

MEB'de görev yapan 22 Türkçe öğretmeni araştırmaya dâhil edilmiştir.

Veri toplama araçları:

Görüşme formu kullanılmıştır.

Veri analiz yöntemi:

Elde edilen veriler içerik analizi yapılarak neticeler kategorize edilmiştir.

Geçerlik ve güvenirlik:

Yapılan araştırmanın geçerli ve güvenirliği için ölçme araçları üç boyutta ölçümlendirilmiştir.

Bulgular:

Araştırmada belirlenen 9 problem öğretmenlerin hazırladıkları sınav soruları kapsamında araştırılmıştır.

Dil becerilerinde yetkinlik:

Öğrenciler dil becerilerinde yetkinliğe sahiptir, öğretmenlerce.

Duyuşsal becerilerde iyileşme:

Türkçe dersi duyuşsal becerilerin kazandırılabileceği bir derstir. Topluma duyarlı öğrenciler yetiştirmek, kitap okuyan bireyler yetiştirmek için Türkçe dersine önem verilmelidir. Duyuşsal becerilerin kazanımı da Türkçe dersi başarı ölçütlerindendir.

Program kazanımlarına erişme:

 Kazanımlara ulaşmak bir başarıdır.

Dört dil becerisi:

Dört temel dil becerisini kazandırmak önemli olmakla beraber ölçmek de elzemdir.

Anlatma becerileri:

 Konuşma becerisi daha sık kullanılmaktadır.

Anlama becerileri: Diğer becerilere temel teşkil etmektedir.

Dilbilgisi: Dört temel dil becerisini gölgelemeden verilmelidir.

Okuryazarlık becerileri: Değerlendirilmesi yönünde görüşler vardır.

Öğrenci yeterlikleri: Öğrenci seviyesi dikkate alınması gereken bir unsurdur.

Çok yönlü ölçme ve değerlendirme araçlarının kullanımı: Bütüncül değerlendirme tercih edilen alanlar verdir. Öğretmenler geleneksel ve alternatif ölçme araçlarını birlikte kullanmaktadırlar. Gelişim dosyası, görüşme formu vb. ölçme araçlarını kullanmanın yararlı olduğu yönünde görüşler vardır.

Sonuç ve Tartışma:

 Dört temel dil becerisinin ölçümü önemlidir ve öğretmenler bu konuya önem verdiklerini belirtmişlerdir. Öğretmenler daha çok geleneksel ölçme araçları kullanmaktadırlar ama alternatif ölçme araçlarını da kullanmaktadırlar. Bazı sebeplerden ötürü örneğin zaman sıkıntısından dolayı ölçme yapılamadığını belirten öğretmenler vardır. Genel olarak bakıldığı vakit tamamlatıcı ölçme araçları kullanmaktadırlar.

BENZERLİK ORANI %3'TÜR.

 

 


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar