3. bölüm kitap
özeti:
YAZMA EĞİTİMİ
Yazma
Eğitiminin Tarihçesi:
Yazma eğitiminin tarihi
Radke ve Comenius adında iki kişi dil öğretimi kapsamında çocukların anlatmak istediklerini
yazı bir şekilde ifade etmelerini istemişlerdir. Rudolf Hildebrand da bu konuda
bazı prensipler ortaya koymuştur.
Dünyada eğitim alanında
olan gelişmeler Tanzimat Dönemi’nde yazma dersi önem kazanmıştır. Bu dersin
amacı öğrenciyi aktif kılmak ve öğrencilerin fikirlerini ifade etmesini
sağlamaktır. Yazma dersi için öğrencinin ilk önce öğrencinin motor
becerilerinin ardından da bilişsel becerilerinin gelişmesi gerekir. Bir diğer
boyutu da yazıyı düzenleme boyutudur. Bu konuda öğretmenlerin öğrencilerine
zaman ayırması gerekir.
Yazı çalışmasına
başlamadan önce yazmak için bir hazırlık yapmak gerekir. Yazma amacı belirlenir
ve bu amaca yönelik uygun teknik ve yöntemler uygulanır. Her şeyden önce
yazılacak konu ilgili öğrencinin bilgi sahibi olması, yaşantı, tasarı ve
hayallerinin olması gerekir. Bunlar özgün ürünler üretebilmek için şarttır. En
önemlisi de okumadır. Okumadan belli bir doygunluğa erişmeden öğrencinin
yazması beklenemez. Yazma becerisinin gelişmesi için öğretmen egzersiz
yaptırmalı ve öğrencilerine geri dönütler vermelidir.
YAZMA
EĞİTİMİNİN İLKELERİ:
·
Yazma eğitimi bir süreç
gerektirmektedir. Bir anda gelişebilecek bir beceri değildir.
·
Öğrencinin yazılacak konuya hazır olması
gerekir.
·
Öğretmenin görevi öğrenciyi aktif kılmak
ve onun gideceği yönü işaret etmektir.
·
Öğrenci tek bir konuda yazmaya mahkûm
edilmemeli, ona konu seçebilme hakkı tanınmalıdır.
·
Farklı metin türleri üzerinde yapılan
yazı çalışmaları, yazma becerisinin gelişmesine yardımcı olacaktır.
·
Öğretmen yazma eğitimini not vermek
amaçlı yapmamalı, öğrencinin gelişmesi için yazma becerilerine yönelik
sorunları takip etmesi ve yanlışları düzeltmek adına onlara rehber olmalıdır.
·
Yazı, yazı yazarak öğrenilen bir
beceridir.
·
Öğrencilerin özgün ürünler ortaya
koyabilmesi için kendi duygu düşünce, yaşantı ve deneyimlerinden yararlanmaya
yönlendirilmelidir.
·
Dil bilgisi kurallarını yazma becerisi
içinde kazandırılmalıdır ve hemen uygulamaya geçilmelidir.
·
Öğrencilere bol bol yazı etkinlikleri,
egzersizleri yaptırılmalıdır.
·
Farklı metin türleri ile yazmanın zevkli
yönlerini keşfetmeleri sağlanmalıdır.
·
Öğretmen de öğrenciyle yazarak ona rol
model olmalıdır.
·
Öğrencinin yazı yazmaya istekli olması
sağlanmalıdır.
Yazma
Eğitiminin Amaç ve Önemi:
Öğrencilerin kendini yazı ile ifade edebilmesi
için yazma eğitimi verilmektedir. Yazı ile ifadenin insan hayatında büyük bir
önemi vardır. Özellikle de eğitim ve öğretim için önemli bir araçtır. Yazma
eğitiminin amacı yazma becerisini kazandırmaktır. Bu beceri ile öğrenciler
duygu ve düşüncelerini yazı ile ifade edebilme, dili iyi kullanma becerisine
sahip olma, yazmayı kendi için bir ifade aracı olarak kullanma, yaratma
becerisini geliştirme, doğru yazma tekniklerini kullanabilme, farklı yazı
türlerini tanıma, kâğıda döktüklerine belli bir düzen verme, yazıyı giriş,
geliştirme ve sonuç gibi bir düzene göre geliştirebilme, oluşturduğu metne
uygun başlık bulabilme, tartışan, eleştirel metinler kaleme alabilme,
oluşturulan ya da oluşturduğu metni gözden geçirip düzen verme alışkanlığı
edinme, yazma alışkanlığını okul ile sınırlandırmayıp bütün hayatında
kullanabileceği bir beceri haline getirebilme becerileri yazma eğitiminin
amaçlarıdır. Bu beceri ile yazılı bildirme yönünden, yazı türlerine alışma
yönünden, yaratıcı yazılar yazma yönünden, bilgi toplayarak yazma yönünden,
anlatım yönünden, noktalama ve yazım yönünden, düzeltme ve değerlendirme
yönünden kazanımlar elde edilir.
Yazma
Eğitiminin Sorunları:
Öğrencilerin sınıf
düzeylerine göre kazanması gereken beceriler vardır. Kazanması gereken yaşta
kazanmadığı beceri ilerleyen sınıf düzeyleri için bazı sorunlar
oluşturmaktadır. Bu sorunlar:
Dikkati toplayamamaya
ilişkin sorunlar vardır. Yazmaya başlayamamak, yazma sırasında dikkati
toplayamamak, okunaksız yazmak dikkati toplayamamaktır. Yazı kâğıda dökülürken,
yazı çizgilerine dikkat etmemek, harf, kelime, cümleler arasında bulunması
gereken boşluklara dikkat etmemek, hecelemede yanlışlar yapmak, organizasyona
yönelik yanlışlar yapmak da yazı eğitimi için bir sorundur. Aşamalara ilişkin
sorunlar da metnin tutarsızlığı ile ilgilidir.
Hafıza sorunları da zayıf bir kelime dağarcığına, kelimelerin yanlış
yazılmasına, dil bilgisi ve yazım hatalarını içermektedir. Gelişigüzel cümleler
kurma, zayıf kelime dağarcığı, yazılanı tekrar okumamaya dayanan
sorunlardandır. Son olarak psikomotor
sorunlar da vardır. Bunlar el becerisi ile alakalıdır. Kısa paragraf, cümleler
oluşturma, yavaş yazma, kalem tutmada zorluk gibi sorunları içermektedir.
Yazma
Becerisi Öğretimi:
Yazma becerisi eğitim
gerektiren bir beceridir. Konuşma becerisi gibi çevre etkileşimi ile
kazanılacak bir beceri değildir. Yalnızca okulda alınan eğitimle bireyin yazma
becerisinin gelişmesi için yeterli değildir, bireyin bireysel çabası da
önemlidir. Aynı zamanda öğretmenlerin yazma eğitimine yönelik bilgi, beceri ve
tutumları da önemlidir. Teknolojinin de
ilerlediği günümüzde yazı iletişim aracı olarak kullanılmaktadır ve
geliştirilememiş bir beceridir. İletişim konuşarak ve yazarak gerçekleştirilir.
Her şeyden önce yazma için öğrencilerin yazım ve dil bilgisi kurallarını iyi
bilmesi ve düşünceyi geliştirme yollarını iyi bilmesi gerekir. Aynı zamanda
yaratıcılık da gereklidir, güzel yazı yazmak için. Çokça etkinlik yapılması bu
becerinin gelişimine katkı sunacaktır. Bireylerin duygu ve düşüncelerini ifade
edebilmek içinde zihinde yapılandırmaları gerekir. Bu yaparken de sözcük, cümle
ve paragraf düzeyinde metin oluşturabilecek yetkinliğe erişmiş olması gerekir.
Yazma
Çalışmalarının Niteliğine Etki Eden Sözcük, Cümle ve Paragrafların Özellikleri:
Sözcük: Yazının,
cümlenin anlamlı en küçük ögesidir. Sözcük dağarcığının gelişmesi iyi bir yazı
için gereklidir. Düşüncelerin zenginleşmiş olması sözcük gelişimine katkı
sunacaktır.
Cümle: Sözcüklerin
anlamlı bir şekilde mantıksal bir düzlemde sıralanmış hali cümledir. Bir cümle
dil bilgisi kurallarına uygun olmakla beraber duruluk, uygunluk, yalınlık,
açıklık, çeşitlilik vb. özelliklerini de içinde bulundurması gerekir. Devrik
cümleler de vardır. Devrik cümle öyküleyici metin türlerinde anlatımı
zenginleştirmek için sıkça kullanılır.
Paragraf: Yazıyı
meydana getiren parçaların birleştiği yapıdır. Cümlelerden, sözcüklerden,
düşünce birimlerinden oluşmuş, bir arada bulunan, metni oluşturacak olan bir gruptur. Yazının
minyatürü niteliğindedir. Paragraflar bir düşünceden doğduğu için hepsinin bir
ana fikri vardır. Ana fikre göre paragrafların uzunluğu kısalığı belirlenir.
Yazarın anlatmak istediği konuya, düşünceye göre belirlenen uzunluğun belli bir
uzunluk, kısalık ölçütü yoktur. Yazar yazıya giriş paragrafı ile başlar. Burada
yazarın görevi okuyucuyu yazıya çekme, anlatacakları hakkında ön bir tanıtım
yapmaktadır. Giriş paragrafını gelişme paragrafı takip eder. Burası yazının en
can alıcı noktasıdır. Yazar düşünceyi geliştirme yöntemlerinden de yararlanarak
anlatmak istediklerini anlatır. Ardından geçiş paragrafı takip eder gelişme
paragrafını. Başlangıçta yapılan giriş ile sonuç paragrafında sonuca bağlayacak
olan yazı için bir körü görevi görür ve anlattıkları arasında bağlantı kurar.
Son olarak sonuç paragrafında yazar, anlattıklarını toparlar, açık ve net bir
şekilde ifadelerde bulunur. Sonuç paragrafı her yazıda bulunmak zorunda
değildir.
Anlatım için cümle
temel öğedir. Bu nedenle cümlelerin niteliğinin iyi olması gerekir. Dil bilgisi
kurallarına uygunluğu bu nitelik için önemlidir. Ardından cümleler arası
kurulan bağlantı anlamsal bir bütünlük oluşmasını sağlar. Anlatım gücünü
artırmak adına bağlantıların iyi kurulmuş olması gerekir. Cümleler ve kavramlar
arası bağlantıyı geliştirmek için; bir önceki cümlede yer alan sözcük veya
sözcük öbeklerinin ardından gelen cümlede tekrar edilmesi, cümlede bulunan kavaram ya da sözlerin yerine
onlara denk gelen adılların kullanılması, cümle başı bağlaçlardan
yararlanılması ile bağlantılar geliştirilir.
Paragraflar arası bütünlüğü geliştirmek için
de: Paragrafın bir konu üzerinde ama sınırlandırılmış konu üzerinde kurulmuş
olması gerekir. Paragraf içerisinde yer alan bütün cümleler konu ile ilgili
olmalıdır. Aynı zamandan ana düşünceden uzaklaşılmasına neden olan bütün
cümlelerden uzak durulmalıdır. Paragrafı geliştirmek için ortaya koyulan yazı
ile ilgili örneklerle yazı geliştirilir. Yaşantı, deneyim, hikâyeler ile
paragraf zenginleştirilir. Sınıflandırmalar, tanımlamalar, benzerlikler,
farklılıklar ve karşılaştırmalar ile yazı geliştirilir. Sebep-sonuç ilişkileri
ve alanında uzaman kişilerin yapmış oldukları açıklamalar ile de yazı
geliştirilir.
Giriş paragrafı, okurun
ilgisini çekmek adına önemlidir. İlgiyi çekebilmek için betimleme, karşılaştırma,
diyaloglar ve deyim, atasözü, fıkra ile okurun dikkati çekilebilir.
Bir paragrafın tutarlı
olabilmesi anlamsal ve mantıksal açıdan doğru bir sırayı takip etmesi
gerekir. Bunun için de uygulaması
gerekenler vardır:
·
Olayları ve olguları oluş sırasına göre
oluşturmak
·
Önem aşamasına göre sıralamak
·
Genelden özele doğru sıralama
·
Özelden genele doğru sıralama
Belirlenen Bir Konu Hakkında Yazıya
Başlamadan Şu Konularda Bilgi Sahibi Olunmalıdır:
Yazmaya başlamadan
evvel yazı planı yapılır. Plana bir amaç belirlenir. Amaç kapsamında konu
işlenir. Ana düşünce yazının ilk paragrafında verilir. Çünkü yazı ana düşünce etrafında
şekillenecektir. Konu cümlesi verilir, konunun tanımlandığı bölümdür. Ana
düşünceyi destekleyecek yardımcı düşünceler ana düşüncenin daha iyi
anlaşılmasını sağlayacaktır. Gelişme paragrafı kapsamında ayrı bir paragrafta
verilir. Son kısımda ise verilmek istenen mesaj veya öğütlere yer verilir.
Yazma
Öğretiminde Teknikleri Uygulama Süreçleri:
Yazma öğretiminde
öncesinde, esnasında ve sonrasında yapılması gereken etkinlikler vardır. Yazma
öncesi aşamada öğretmen konuyu belirler, konuyla ilgili sözcükler ve dil
bilgisel konularda açıklamalar yapar ve ilk paragrafı öğrenicilerin de
katılımıyla tahtaya yazar. Öğrenciler yazma öncesi aşamada yazacağı konu
hakkında düşünür, kime hitap edeceğine karar verir, bildikleri yoklar, hangi
dil bilgisi yapılarını kullanacağına karar verir. Yazma esnasında öğretmen konu
hakkında sorular sorarak öğrenciyi konuyu düşünmeye sevk eder ve öğrenciyi
aktif kılar. Öğrenciler yazarken yanlarında bulunur, sordukları soruları
cevaplar. Öğrenci yazma esnasında verilmiş olan dil yapılarını ve sözcükleri
paragrafta kullanır, sözcüklerden faydalanır. Yazma sonrası etkinliklerde
öğretmen ilk paragrafın ardından öğrencilerin oluşturulduğu paragrafları sınıf
tahtasında örnekler. Öğrenciler ise fikirleri hakkında tutarlı olup olmadığını
düşünür, bildiklerini tam bir şekilde yansıtıp yansıtamadığını kontrol eder,
konuya mutabık sözcük, deyim ve dil yapılarını kullanıp kullanmadığını kontrol
eder, yazığı metnin giriş, gelişme, sonuç şeklinde sıralayıp sıralamadığını
kontrol eder. Noktalama ve yazım kurallarına uyup uymadığını kontrol eder ve
yanlışlarını düzeltir. Son olarak da ortaya koyduğu metnin temiz ve düzenli
olup olmadığını gözden geçirir.
Yazma
Becerisini Kazanma:
Yazma tekniklerini
öğrencilere kazandırmak için yazma öncesi, yazma ve paylaşmadan oluşan uygulama
süreçleri vardır. Yazma öncesinde planlama teknikleri uygulanır. Burada
öğrencinin niçin yazacağını, ne yazacağını, hangi amaçla yazacağı belirtilir.
Öğrencinin konu hakkındaki ön bilgileri harekete geçirilir. Yazma aşamasında
metinleştirme yani bir taslak oluşturulur. Burada metni yapılandırma, uygun
sözcükleri seçme ve cümle düzenlemeleri yapılır. Ardından yazma aşamasında
gözden geçirme yani oluşturulan taslak düzenlenir. Anlam ilişkilerine dikkat
ederek metin bağlantıları kurulur, düzenlenir ve dil bilgisi, yazım noktalama
kurallarına uygunluk gözden geçirilir. Son olarak metin okurla buluşturulur.
Ardından da metin değerlendirilir.
Yazma
Becerisinin Geliştirilmesi:
Öğretim süreci kazanma
ve geliştirme aşamalarından oluşur. Kazanım aşamasında öğrenci, gerekli bilgiler öğrenilir ve belli bir
düzeyde beceriler kullanabilecek seviyeye gelir Geliştirme aşamasına geçen
öğrenci, kazandığı beceriyi etkili bir şekilde yazılı anlatımda nasıl kullanacağını
öğrenerek, yazı türleriyle pratik kazanarak kendini bu beceride geliştirir.
Yazma becerisinin kazandırılması zaman alır. Bu süreçte öğrencilerin duygu,
düşünce, fikir ve hayal gücü bakımından öğrencinin belli bir aşamaya gelmesi
gerekir. Duygu, düşünce, gözlem ve yaşantılarını zihinde canlandırma, mantıksal
bir sırada ifade edebilme, ifade ettiklerinin açık ve anlaşır olması gerekir.
Öğrencinin yazmaya istekli oluşu, hazırbulunuşluk düzeyi yazmanın gelişmesini
etkilemektedir. Aynı zamanda giriş, gelişme, sonuç sırasında metni kaleme
alması ve anlatım tekniklerinden yararlanması sağlanmalıdır. Yazı becerisinin
gelişim sürecinde öğrencilerin güdülenmesi, cesaret verilmesi gelişime katkı
sunacaktır. Bu da öğrencinin isteyerek yazması neticesinden özgün ürünler
ortaya koymasını sağlayacaktır.
Yazma
Yeteneğinin Gelişimindeki Etkili Olabilecek İlkeler:
Yazma becerisi uzun bir
süreç içerinde kazanılan beceridir. Yazmanın içselleştirilmesi ve hedefe
ulaşmak için göz önünde bulundurulması gereken ilkeler vardır:
à
Yazmayı sevmek ve paylaşma duygusuyla
bütünleşmek.
à
Hayal gücü ve yaratıcı bir zihne sahip
olmak.
à
Amacı olan, tertipli bir çalışma ortaya
koymak.
à
Dilin kurallarını bilme ve dili güzel
kullanmak.
à
Genel edebiyat dünyasındaki kitapları
okumak.
à
Okumayı yaşam biçimi haline getirmiş
olmak.
à
Gözlemlediklerine, yaşantılarına, ortaya
koyulan fikirlere farklı bakış açısından bakabilmek.
à
Beğenebilmek
à
Özgün olabilmek için farklı olmaya
çalışmak.
Yazma
Ediminin Oluşumunu ve Gelişimini Etkileyen Unsurlar:
Bireyleri yazmada
etkileyen birçok unsur vardır. Okuduğu ürünler, içinde yer aldığı çevre, sahip
olduğu yetenek ve zekâ, var olan hayal gücüne ek olarak beslediği hayal gücü,
mantık kurgusunu oluşturabilme gücüne sahip olma, okumak, gözlem yapmak ve imge
gücü yazmayı etkileyen unsurlardandır.
Bireydeki
Yazma İstek ve Hevesi:
Bazı insanlarda yazı yazmak
doğal bir ihtiyaçtır. Yazmadan olamazlar. Bu istek doğuştan gelen bir yetenek
ise de aldığı eğitim ve çalışmalarıyla oluşan bir arzu da olabilir.
Bireyin
Toplumda Tanınma Arzusu, Yükselme Hırsı:
Bazı yazan bireyler
tanınmak, duyulmak, anılmak isterler. Kendi sınırlarını aşmak, insanların
duygularını paylaşmak, kendi duygularını insanlarla paylaşmak ister. Sanat,
toplum veya misyon için de tanınmak isteyebilir. Önemli olan yazarın kendini
gerçekleştirebilme çabası ile özgürleşmek istemesidir.
Topluma
Hizmet Etme Gayesi:
Bazı bireyler aldıkları
eğitim ve kendilerini geliştirdikleri alanlardan edindiği bilgilerle insanlara
hizmet etmek isterler. Bunu da en iyi şekilde yazma ile yaparlar.
Merak
Duygusu, Hayal Gücü ve İlham:
Hayal gücü ile
öğrenciler farklı deneyimler ve zevkler kazanır. Merak duygusu ile
keşfedecekleri özgün eserler ortaya çıkarmalarını sağlamakla beraber yazma
becerisine olan isteklerini artırır. İlham yazma için şart değildir ama geldiği
zaman özellikle edebi metinlerde ortaya inanılmaz sonuçlar çıkmasını sağlar.
Sözcük
Dağarcığı/Kelime Hazinesi:
Kelime hazinesinin
geniş olması okuduğu metni daha iyi anlamlandırabilmesini sağlar. Yazma
çalışmaları için de iyi bir sözcük dağarcığı ortaya iyi bir ürün ortaya
çıkarabilmesini sağlar. Kendi ifade edebilmesi için de sahip olduğu sözcük
dağarcığı önemlidir. Kelime hazinesi
bakımından yoksun olan öğrenciler, yazmada, konuşmada kendini etkili bir
şekilde ifade edemezler.
Yazmada
Sözcük Seçimi ve Önemi:
Kelime dağarcığına
sahip olmak tek başına yeterli değildir. Anlatılmak istenen konuya göre,
verilmek istenen ana düşünceye göre uygun kelime seçimleri yapılmalıdır. Metne
uygun olmayan, durduğu yerde bir anlam ifade etmeyen sözcükler metnin anlam
akışını, tutarlığını ve bağlaşıklığını bozacaktır.
Kelime
Hazinesini Zenginleştirmek İçin Neler Yapılmalıdır?
İyi bir kelime
hazinesine sahip olmanın yolu okumaktan geçmektedir. Okurken anlamı bilinmeyen
bir kelimeyle karşılaşınca önce bağlama göre ne anlam ifade ediyor olabileceği
düşünülmelidir. Ardından anlamına bakılmalıdır.
Bu yöntemlerle kelime hazinesi gelişecektir.
Sosyal
Çevre:
Yazarken içinde yer
alınan çevre yazarın gelişimine katkı sunacaktır.
Beğenilen
Bir Yazara Özenme veya Taklit Etme:
Yazı yazmak isteyen bir
bireyin hoşuna giden bir yazarı taklit ederek yazma çalışmaları yapması
gelişimine j-katkı sunacaktır.
Bitirilmeyen
Kitap efsunu:
Yarım kalan bir kurguyu
kendi duygu, düşünce ve hayal gücü ile devam ettirmeye çalışması da gelişimine
yardımcı olacaktır.
Oluşturulan
Ürüne Metinlerarasılık Niteliği Katma:
Ortaya koyulan ürüne
metinlerarasılık niteliği katarak, alıntılar yaparak içerik zenginleştirilir.
Yazarlık
Tutkusu:
Yazarlık tutkusu yazar
olmak isteyen kişinin yegâne hazinesidir.
Yazma
Becerisine Yönelik Etkilikler:
Öğrencilerden günlük
tutmasını istemek, belirli gün ve haftalar için metin oluşturmalarını istemek,
kendi cümleleriyle yapacakları özet çalışmaları vermek, dört temel dil
becerisini de içine alan etkinliklerle çalışma yapmak, yazma planı oluşturma
çalışmaları, resme, düşünceye veya filme uygun duygu ve düşüncelerini anlatan
metinler kaleme almalarını istemek, günlük hayatta işlerine yarayacak olan
metinler yazmasını istemek, gezi ve gözlemlerini anlatan metinler kaleme
almasını istemek gibi etkinlikler yazma becerisinin gelişmesine yönelik
etkinliklerdir.
Yazma
Çalışmalarını Gözden Geçirme:
Amacına ulaşmış bir
yazı için gözden geçirme şarttır. Yazının ilk hali taslak olacağı için yazı
üzerinde çalışılmalıdır. Yazıda eksik bırakılan, yanlış olan kısımlar olabilir
veya eklenmek istenen kısımlar. Bu yüzden kâğıt düzeni ile ilgili, konu, ana
fikir, yardımcı düşünceler ile ilgili, planlama ile ilgili, anlatım, noktalama
ve yazım kuralları ile ilgili sorunlar gözden geçirilerek metin tamamlanır.
İyi
Bir Yazma Becerisi İçin Yapılması Gerekenler:
İyi bir yazma becerisi
için yapılması gerekenler vardır. Her şeyden iyi bir okur olmayı gerektirir.
Dilin özelliklerini, ince kıvrımlarını bilmek gerekir. Not alarak okumanın bu
becerinin kazanılmasına büyük katkıları vardır. Geniş bir kelime dağarcığının
varlığı, konuyu sınırlı tutabilme becerisi, planlı yazabilme yetkinliği, çekici
bir başlık bulma ve açık bir şekilde yazma yetkinlikleri ile iyi bir yazma
becerisi kazanılabilir. Kelimelerin uygun yerde konumlandırılması, metni gözden
geçirmiş olmak da iyi bir yazma becerisi kazandırabilir.
BENZERLİK
ORANI %1’DİR.
Yorumlar
Yorum Gönder