3. Hafta makale özeti: Suat Ungan
Yazma Becerisinin Geliştirilmesi ve Önemi
Dil bir iletişim aracıdır ve mensup olduğu toplumun
özünü yansıtır. Bireylerde bulunan sözcük dağarcığı ile toplumun
sözcük dağarcığı arasında bir uyum vardır. Bu uyum bireyin gelişmiş bir
sözcük dağarcığına sahip olduğunu göstermektedir. Bireyin toplumun
sözcük dağarcığında bulunan kelimeleri etkin ve etkili bir biçimde kullanması
anlaşmanın etkisini artıracaktır. İnsanlar kendilerini ifade etmek isterler ve
bunu yazma ile gerçekleştirirler. Bu kapsamda yazma becerisi kazanan
öğrenciler kendilerini daha iyi ifade eder ve estetik duyarlılıkları yükselir.
Aynı zamanda yazılı anlatım Hayatın her alanında insanın karşılaştığı, anlatmak
ve anlaşılmak için kazanması gereken bir beceridir. Gelişen, dijitalleşen
dünyada kendini hem yazılı, hem de sözlü
ifade edebilmek önemli olduğu için yazı hayatımızın her alanına sızan bir
beceridir. Bu yüzden okul hayatında bu becerinin en iyi şekilde kazanılması
gerekir. Bu beceriyi kazanırken oluşan olumsuz durumlar öğrencilerin iletişim
becerileri kazanmaları önünde bir engeldir. Yazma eğitiminin iyi almış, bu
beceriyi özümsemiş bireyler kendilerini daha iyi ifade edebilmektedir.
Yazılı Anlatımda Stratejiler:
Gelişmiş ülkelerde hazır olarak bulunan bilgiyi
ezberlemekten ziyade o bilgiyi kullanan, özümseyen eğitim modeli kullanılmaktadır.
Öğrencinin bilgileri beceriye dönüştürmesi gerekir. Ortaya koyduğu çalışmalar
süreci kapsamaktadır. Günümüzde öğrencilerin performans göstermesi ile
performansa dayalı durum değerlendirilmesi yapılmaktadır. Yazma çalışmalarına
istekli hale getiren süreç odaklı yazma eğitimi, öğrencilerin kendilerini iyi
ifade etmelerini, yazmayı hayatlarının her alanında iyi bir şekilde kullandığı
bir beceri olarak kazanmalarını hedefler. Öğrencilerin yaşantı ve deneyimler
ile donanması gerekir. Yaratıcı yazma ile öğrenciler kendi hayal güçlerinin
sınırsız olduğunu keşfeder. Düşüncelerini ifade eder. Yazı türleri ve yazı
yazmanın kurallarını bilmesini gerekir. Öğrenci okuyarak yazar. Öğrencilerin
yaptığı okumalar kendi estetik zevklerinin farkına varmalarını sağlar. Öğrencilerin
yazacakları yazma modelleri seçiminde esneklik gösterilmelidir. Öğretmen yol
gösterici olmalıdır.
Yazma
eğitimi sürecinde öğretmenin, öğrencilerin neyi doğru yaptığına göre açık ve
net bir şekilde geri dönütler vermesi, yargılamak yerine rehber görevi
üstlenmesi, öğrencilerini iyi yazma örnekleri ile tanıştırması ve yazdıkları
ilk metni, saklayıp daha sonrasında oluşturacakları yazılar ile
karşılaştırmalar yapması amacına ulaşmış bir yazma sürecini kolaylaştıracaktır.
Belli
bir donanıma sahip olmayan, okumayan, öğrencilerin iyi yazmaları beklenemez.
Yazmadan önce yazacağı konu ile alakalı bir şablon oluşturamayan, oluşturacağı
şablon dâhilinde yazamayan öğrencilerin yaratıcı yazmaları zor ve zahmetlidir.
Öğrenciler yazarken bilgiler ile sınırlandırılmamalıdır ve yazının gelişigüzel
oluşturulan kelime yığınları olmadığına, sistemli bir çalışma gerektiren bir
süreç olduğunun farkına varmaları sağlanmalıdır. Bu bağlamda birçok öğrenci
yazıya gelişigüzel başlamasının ve sistematik olarak ilerletememesinin önüne
geçilir.
Ülkemizde
Yazma Öğretiminde Yaşanan Sorunlar:
Yazma
ülkemizde önem verilmeyen, ihmal edilen bir beceridir. Yazma öğretiminde
yaşanan sorunlar:
Müfredatta yazma eğitimine zaman ayrılmaması,
öğretmenlerin bu konuda donanımsız olmaları, sınıfların kalabalık olup
öğretmenlerin vereceği geri dönütlerin zaman alacak olması, kalabalık sınıflarda bu ders için
ayrılan zamanın kısıtlı olması, öğretmenlerin yazılı anlatım dersini
değerlendirirken içeriğe değil, dış unsurlara göre değerlendirme yapması,
değerlendirme yaparken öğretmenin amacının not kırmak olması, test mantığının
öğrencilerin düşünce ve üretme faaliyetlerini köreltmesi, okuma kültürünün
zayıf olması, öğrencilere yazma konusunda serbestlik tanınmaması ve yazma
süreci için yeterli bir zaman tanınmaması ülkemizde ki yazma öğretimi
sorunlarındandır.
Yazma
eğitinin önemi için komisyonlar kurulmalıdır. Bu komisyonlar yazmanın önemini
ortaya koyacak çalışmalar yapmalıdır. Öğrencilerin ortaya koyduğu metinler
özenli bir değerlendirme sürecinden geçmelidir. Yazılı anlatım dersinde
öğrenciye doğruları ve yanlışları gösterilmelidir. Öğrencinin aktif oluşu onu
yazmaya istekli hale getirecektir. Öğretmenin rehber rolü üstlenmesi öğrencinin
yolunu aydınlatacaktır. Yazma ile öğrencilerin bilgi dünyaları genişler.
Özgüvenleri artarak, dil gelişimleri hızlanır. Yazılı anlatım dersinden verim
alabilmek için, hizmet içi eğitime önem verilmeli ve öğretmenlere yazılı
anlatım dersinin önemi hakkında bilgiler verilmeli ve bu alana önem vermeleri yönünde
farkındalık kazandırılmalıdır. Yaratıcı ürünler ortaya koymaları sağlanmalı,
etkinlik ve uygulamalar ile becerileri pekiştirilmelidir. Bu süreçte
öğrencilerin yazdıkları ürünü paylaşma duyguları doğacaktır.
Yazma
becerisini özümsemiş toplumların birçok alanda gelişmiş oldukları
görülmektedir. Özelliklede kendi ifade etmede, bir meramını anlatmada
gelişmişlikleri yüksektir. Günümüz dünyasında hayatın birçok alnında yazılı
anlatım çok önemli bir yere sahiptir. Dijital dünyada yazan bireyler hem kültürün
hem de toplumun taşıyıcısı olacaklardır.
BENZERLİK
ORANI%0’DIR.
Yorumlar
Yorum Gönder