3. Hafta makale özeti:                                                                                                                                Suat Ungan                                      

                                                                Yazma Becerisinin Geliştirilmesi ve Önemi

 

Dil bir iletişim aracıdır ve mensup olduğu toplumun  özünü    yansıtır. Bireylerde bulunan sözcük dağarcığı ile toplumun sözcük dağarcığı arasında bir uyum vardır.  Bu uyum bireyin gelişmiş bir sözcük dağarcığına sahip olduğunu  göstermektedir. Bireyin  toplumun sözcük dağarcığında bulunan kelimeleri etkin ve etkili bir biçimde kullanması anlaşmanın etkisini artıracaktır. İnsanlar kendilerini ifade etmek isterler ve bunu yazma ile gerçekleştirirler. Bu  kapsamda yazma becerisi kazanan öğrenciler kendilerini daha iyi ifade eder ve estetik duyarlılıkları yükselir. Aynı zamanda yazılı anlatım Hayatın her alanında insanın karşılaştığı,  anlatmak ve anlaşılmak için kazanması gereken bir beceridir. Gelişen, dijitalleşen dünyada kendini hem yazılı,  hem de sözlü ifade edebilmek önemli olduğu için yazı hayatımızın her alanına sızan bir beceridir. Bu yüzden okul hayatında bu becerinin en iyi şekilde kazanılması gerekir. Bu beceriyi kazanırken oluşan olumsuz durumlar öğrencilerin iletişim becerileri kazanmaları önünde bir engeldir. Yazma eğitiminin iyi almış, bu beceriyi özümsemiş bireyler kendilerini daha iyi ifade edebilmektedir.

Yazılı Anlatımda Stratejiler:

Gelişmiş ülkelerde hazır olarak bulunan bilgiyi ezberlemekten ziyade o bilgiyi kullanan, özümseyen eğitim modeli kullanılmaktadır. Öğrencinin bilgileri beceriye dönüştürmesi gerekir. Ortaya koyduğu çalışmalar süreci kapsamaktadır. Günümüzde öğrencilerin performans göstermesi ile performansa dayalı durum değerlendirilmesi yapılmaktadır. Yazma çalışmalarına istekli hale getiren süreç odaklı yazma eğitimi, öğrencilerin kendilerini iyi ifade etmelerini, yazmayı hayatlarının her alanında iyi bir şekilde kullandığı bir beceri olarak kazanmalarını hedefler. Öğrencilerin yaşantı ve deneyimler ile donanması gerekir. Yaratıcı yazma ile öğrenciler kendi hayal güçlerinin sınırsız olduğunu keşfeder. Düşüncelerini ifade eder. Yazı türleri ve yazı yazmanın kurallarını bilmesini gerekir. Öğrenci okuyarak yazar. Öğrencilerin yaptığı okumalar kendi estetik zevklerinin farkına varmalarını sağlar. Öğrencilerin yazacakları yazma modelleri seçiminde esneklik gösterilmelidir. Öğretmen yol gösterici olmalıdır.

Yazma eğitimi sürecinde öğretmenin, öğrencilerin neyi doğru yaptığına göre açık ve net bir şekilde geri dönütler vermesi, yargılamak yerine rehber görevi üstlenmesi, öğrencilerini iyi yazma örnekleri ile tanıştırması ve yazdıkları ilk metni, saklayıp daha sonrasında oluşturacakları yazılar ile karşılaştırmalar yapması amacına ulaşmış bir yazma sürecini kolaylaştıracaktır.

 

Belli bir donanıma sahip olmayan, okumayan, öğrencilerin iyi yazmaları beklenemez. Yazmadan önce yazacağı konu ile alakalı bir şablon oluşturamayan, oluşturacağı şablon dâhilinde yazamayan öğrencilerin yaratıcı yazmaları zor ve zahmetlidir. Öğrenciler yazarken bilgiler ile sınırlandırılmamalıdır ve yazının gelişigüzel oluşturulan kelime yığınları olmadığına, sistemli bir çalışma gerektiren bir süreç olduğunun farkına varmaları sağlanmalıdır. Bu bağlamda birçok öğrenci yazıya gelişigüzel başlamasının ve sistematik olarak ilerletememesinin önüne geçilir.

 

Ülkemizde Yazma Öğretiminde Yaşanan Sorunlar:

Yazma ülkemizde önem verilmeyen, ihmal edilen bir beceridir. Yazma öğretiminde yaşanan sorunlar:

 Müfredatta yazma eğitimine zaman ayrılmaması, öğretmenlerin bu konuda donanımsız olmaları, sınıfların kalabalık olup öğretmenlerin vereceği geri dönütlerin zaman alacak  olması, kalabalık sınıflarda bu ders için ayrılan zamanın kısıtlı olması, öğretmenlerin yazılı anlatım dersini değerlendirirken içeriğe değil, dış unsurlara göre değerlendirme yapması, değerlendirme yaparken öğretmenin amacının not kırmak olması, test mantığının öğrencilerin düşünce ve üretme faaliyetlerini köreltmesi, okuma kültürünün zayıf olması, öğrencilere yazma konusunda serbestlik tanınmaması ve yazma süreci için yeterli bir zaman tanınmaması ülkemizde ki yazma öğretimi sorunlarındandır.

Yazma eğitinin önemi için komisyonlar kurulmalıdır. Bu komisyonlar yazmanın önemini ortaya koyacak çalışmalar yapmalıdır. Öğrencilerin ortaya koyduğu metinler özenli bir değerlendirme sürecinden geçmelidir. Yazılı anlatım dersinde öğrenciye doğruları ve yanlışları gösterilmelidir. Öğrencinin aktif oluşu onu yazmaya istekli hale getirecektir. Öğretmenin rehber rolü üstlenmesi öğrencinin yolunu aydınlatacaktır. Yazma ile öğrencilerin bilgi dünyaları genişler. Özgüvenleri artarak, dil gelişimleri hızlanır. Yazılı anlatım dersinden verim alabilmek için, hizmet içi eğitime önem verilmeli ve öğretmenlere yazılı anlatım dersinin önemi hakkında bilgiler verilmeli ve bu alana önem vermeleri yönünde farkındalık kazandırılmalıdır. Yaratıcı ürünler ortaya koymaları sağlanmalı, etkinlik ve uygulamalar ile becerileri pekiştirilmelidir. Bu süreçte öğrencilerin yazdıkları ürünü paylaşma duyguları doğacaktır.

Yazma becerisini özümsemiş toplumların birçok alanda gelişmiş oldukları görülmektedir. Özelliklede kendi ifade etmede, bir meramını anlatmada gelişmişlikleri yüksektir. Günümüz dünyasında hayatın birçok alnında yazılı anlatım çok önemli bir yere sahiptir. Dijital dünyada yazan bireyler hem kültürün hem de toplumun taşıyıcısı olacaklardır.

BENZERLİK ORANI%0’DIR.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar