3.
Hafta 2. Makale: Ali Göçer
TÜRKÇE
ÖĞRETİMİNDE YAZMA EĞİTİMİ:
Giriş:
Yazı
paragrafların anlamlı bir şekilde birleşiminden oluşur. Yazmak istenilen bir
konu hakkında, duygu ve düşüncelerin
anlamlı bir sıra ve düzen içerisinde kalem almaya da yazma denir. Yazmak
kendini ifade edebilmektir. Duygu, düşünce, yaşantıları kurallara uygun bir
şekilde ifade edebilmektir. Geleneksel eğitim anlayışında kompozisyon yana
yazmayı atasözü veya bir deyişten yola çıkarak öğrencilerin duygu ve düşüncelerini
ifade etmelerini istenmiştir. Günümüzde bu verimsiz yazma çalışması yerine
farklı yazma türlerine odaklanan yazma çalışmaları önemli hale gelmiştir. Çeşitli
türlere odaklanan yazma eğitimi öğrencilerin yazmaktan sıkılmamasını, duygu ve
düşüncelerini daha iyi, daha esnek bir şekilde sunabilmesini sağlar. Aynı
zamanda farlı türler ile tanışan öğrencilerin hayal dünyası genişler ve ortaya
özgün ürünler çıkarır. Bu yüzden farklı yazma türlerine odaklanan yazma eğitimi
ile yazma becerisi geliştirilebilir.
Durum:
Öğretim
süreci öğrencilerin duygu, düşünce, izlenim ve yaşantılarını bir hedef
kapsamında geliştirmesini amaçlar. Hedeflediği amaçları süreç sonunda
öğrencilerin yerine getirebildiğini görmek ister. Yazmanın hedefe ulaştığını
gözler önüne seren öğrenci davranışları:
Þ Belirlenen
bir konuda görüşlerini yazabilme.
Þ Öğrenmek
istediklerini, ilgililere yazarak bildirebilme.
Þ Yazılması
istenen belirli gün ve olaylar hakkında yazabilme.
Þ Resmi
kuruluşlara meramını yazarak anlatabilme(Dilekçe)
Þ Gazete,
dergi veya başka çalışmalarda istenilen konu hakkında yazabilme.
Þ Dinlediği
konuşmada önemli gördüğü kısımları not edebilme.
Þ İlgilendiği
alana yönelik derlemeler yapabilme.
Þ Edindiği
materyal ve notları, sürekli kullanabilme.
Dil
bilgisi üzerine kural öğretme mantığı ve kompozisyon adı altında atasözü deyiş
açıklattırma çalışmaları öğrencilerim dil gelişimini olumsuz etkilemektedir.
Türkçe öğretmenlerinin dört temel dil becerisini ihmal etmemesi, farklı yazı
türlerini içeren yazı çalışmalarını önemsemeleri gerekmektedir. Aynı zamanda
dil bilgisi, konu kavram ve kuralların dört temel dil becerisi kapsamında ve
eşliğinde kazandırılması yapılandırmacı yaklaşımın hedefidir. Aynı zamanda
Türkçe dersi bir beceri dersidir. Bu kapsamda anlama ve anlatma becerilerinin
gelişimi hedeflenmektedir.
Yazma
eğitiminde amaç ve ilkeler:
Amaçlar:
Yazma becerisini özümseyecek, günlük hayatta kendini yazma ile iyi ifade edebilecek
öğrenciler yetiştirmede, Türkçe öğretmenlerinin önemli sorumlulukları vardır.
Öğretmenler bu sorumluklarını öğrencilere muntazam yazma çalışmaları yaptırarak
kazandırabilir. Öğretmenlerin yapacağı çalışmalardan verim alabilmesi için
yazma eğitiminin amaçlarını iyi bilmesi gerekir. Bu amaçlar:
Yazmaya karşı istekli olmak.
Yazmada estetik zevk duygusunu tatmak.
Doğru yazabilme mesuliyeti kazanmak.
Metini meydana getirebilecek beceriyi
kazanmak.
Sözcüklerin doğru yazım söyleyişini
kazandırmak.
Yazım kurallarını doğru şekilde
kazandırmak.
Farklı yazı türlerini tanımak ve
yaratıcı yazılar yazabilmek.
Yazmada düzenli bir seyir takip etmek.
Giriş, gelişme, sonuç şeklinde
yazabilmek ve uygun başlık koyabilmek.
Anlatım çerçevesini bilmek ve
kullanabilmek.
Paragraf ile anlatım çerçevesi arasında
ilişki kurabilmek.
İstenilen konu veya durumlar için
eleştirel bir üslup ile yazı yazabilme.
Kendisi veya başkalarının yazısını
okuyup düzenleme itiyadı edinebilme.
Bu beceriyi bütün alanlarda
kullanabilecek kazar gelişmek ve bütüncül öğrenmeyi sağlamak.
Okul dışında da yazma alışkanlığı
edinebilmek.
İlkeler:
v Temel
bir ilkesi vardır. O da, yazdırmaktır.
v Bol
bol yazı çalışmaları yaptırılmalıdır.
v Bireysel
farklılıklar göz önünde bulundurularak, öğrencinin yazabileceği konular ( Bilgi sahibi olduğu, düşünceleri
olduğu)seçilmelidir.
v Öğrenci
merkezli bir yaklaşım benimsenmelidir.
v Dil
bilgisi kuralları yazma çalışmalarının içerisinde kazandırılmalıdır.
v Konuşma
ve yazma etkinlikleri arasında ilişki kurulmalıdır.
v Öğretmen
de öğrenciyle birlikte yazmalıdır.
v Ortaya
koyulan ürünler yapıcı bir üslupla eleştirilmelidir.
v İyi
yazabileceklerine dair öğrencilerin öz güvenleri geliştirilmelidir.
v Öğrencinin
de yazmak isteyeceği bir konu seçilmelidir.
v Yazacağı
konuya ilgi duymalıdır.
v Yazmaya
karşı sorumluluk duygusu geliştirilmelidir.
v Öğretmen
rehber olduğu için öğrencilerini iyi tanımalı ve öğrencilerinin özelliklerine
göre onlara yardımcı olabilmelidir.
v Öğrencilerin
fikirleri önemsenmeli, onların yazılarından oluşan dosyalar tutulmalıdır.
v Öğretmenin
amacı not vermek değil, yazma becerisini kazandırabilmektir.
v Öğrenciler
yazmaya istekli hale gelebilmesi için: Yazmaya
çekinenler sürece dâhil edebilmeli, öğrenciler yazdıklarını sınıfla paylaşmalı,
yazma yarışmaları düzenlenmeli, okul gazetesi, dergisi veya panolar için
yazılar hazırlanılması istenmelidir.
Yazmaya
hazırlık çalışmaları ve önemi:
Yazma
çalışmasına geçilmeden önce, öğrencinin yazacağı konu hakkında bilgi sahibi
olması gerekir. Uygulamaya geçmeden önce
öğrencini ön bilgileri harekete geçirilmeli, çalışma yapmak için hazır olmaları
sağlanmalıdır. Yazılacak konu ile
ilgili, mesaja ve iletişimsel amaca uygun çalışmalar yaptırılmalıdır.
Öğrencinin kompozisyonun ne olduğunu bilmesi gerekir ve ona göre yazdırma
çalışmalarına başlanmalı. En önemlisi de yazı, yazmakla öğrenmelidir.
Çalışmalar bu kapsamla ele alınmalıdır. Hazırlık aşamasının ardından etkili ve
yaratıcı yazma evresine geçilebilir.
Yöntem:
Öğretmenin
hangi plan dâhilinde yazma çalışması yaptıracağını iyi bilmesi gerekir.
Öğrencinin zengin olarak gelişmiş düşünce ve duygularını bir plan dâhilinde
üretip, ifade edebilmesi gerekir. Yazma bir süreçtir ve etkili yazabilmek için
şu aşamaların takip edilmesi gerekir:
a- Konu
seçimi: Öğrencinin kendini ifade edebileceği konu seçilmelidir. Farklı yazı
türlerine hitap eden konular seçilmelidir. Konularda esneklik sağlanarak tek
bir konu
Sınırlandırılmış
geleneksel yaklaşımın önüne geçilebilsin.
b-Seçilen
Konu ile ilgili Ana ve Yardımcı Fikirleri Düşündürecek Zihinsel Hazırlık: Ana
düşünce ve yardımcı fikirleri belirleyip, bu çerçevede metni geliştirebilmeli
ve zihinsel süreçleri işe koşmalıdır. Hangi anlatım biçimini kullanması
gerektiğini kendisi belirleyebilmelidir. Kavram haritası, beyin fırtınası gibi
tekniklerle yeni düşüncelere ulaşmaları sağlanır.
c-Plan
Yapma: bir düzen dâhilinde metin oluşturulmalıdır. Giriş, gelişme, sonuç düzeni
içerisinde ilerlemelidir.
d-
Ana ve Yardımcı Düşünceleri Plana Göre Yazıya Geçirme: Plana göre amaç dâhilinde
fikirler ifade edilmelidir.
e-Anlatım
Tür ve Biçimleri Konusunda Öğrencileri Bilgilendirme: Daha farklı yazma
çalışmalarının nasıl ortaya koyulduğunu ve nasıl üretebileceklerine yardımcı
olur. Tartışmacı, açıklayıcı, öyküleyici, betimleyici, açıklayıcı olmak üzere
dört anlatım biçimi vardır.
f-Kontrol:
yazım noktalama, ana fikir ve yardımcı fikirlerin anlatımındaki uyum,
paragrafların bir bütünlük arz etmesi, kontrol edilir.
g-
Başlık: Konuya uygun başlık seçilmesi
gerekir.
6.
Yazma Eğitiminde Öğrencilere Kazandırılacak Alışkanlıklar ve Yapılabilecek
çalışmalar:
1. Sözlük
ve yazım kılavuzu kullanma
2. Yazma
eğitiminde tanınmış edebi ürünlerden yardım alma
3. Farklı
etkinlikler ile yazma çalışmaları yaparak yazma becerisinin gelişmesini sağlama
4. Yazma
becerisini geliştirmek adına farklı yazma biçimleri kullanmak
5. Öğrencilerin
ortaya koydukları ürünler ile ilgili rapor hazırlama
6. Not
alma
7. Dikte
çalışması
8. Dört
temel beceriden yararlanma konusunda farkındalık kazanma
9. Diğer
disiplinlerden faydalanma
10. Bol
bol yazma çalışmaları yaptırma
11. Yazma
önce, sırası ve yazma sonrasına yönelik çalışmalar
12. Yaratıcı,
etkili, farklı yazma çalışmaları yaptırma
13. Yazma
becerisini değerlendirme ve sonuçlandırma
Yazma
Eğitiminde Düşünceyi Geliştirme Yolları ve Yaratıcı Yazma Tekniklerinden Yararlanma:
Yaratıcılığı
geliştirmek için bazı teknikler kullanılmaktadır. Bunlar: Beyin fırtınası,
kümeleme, kayıp kelimeleri bulma, zihinde tasarlama, tasarıları bir plan dâhilinde yazıya
geçirebilme, verilen konu veya kavramın tam tersini düşünüp yazıya geçirebilme,
herhangi bir yazılmış metni kendi kelimeleri ile yeniden kaleme alma,
değerlendirme yazısı kaleme alma, serbest yazma, yarım kalmış bir öyküyü
kurgulama.
Sonuç:
Öğrenciyi yazmaya istekli hale getirmek için ilk önce yazma teknik ve yöntemleri
hakkında bilinçlendirilip, donatılmalılar. Türkçe programında yazma becerisini
geliştirmeye yönelik yöntemlere riayet edilmelidir. Öğrencilerin yazma
becerilerini geliştirmek için yarışmalar düzenlenmelidir. Serbest okuma saati
öğrencinin gelişimi için önemlidir. Farklı konular üzerinde yazma çalışmaları
yapılmalıdır. Değerlendirmede amaç not vermek değil, öğrenciyi geliştirmektir.
Yazma becerisini geliştirecek uygulamalar yapılmalıdır.
BENZERLİK ORANI %2'DİR.
Yorumlar
Yorum Gönder