4.Hafta kitap bölümü özeti
TÜRKÇE
PROGRAMINDA YAZMA BECERİSİ
Programda
öğretmenlerin kazandırması hedeflenen becerilere tekabül eden kazanımlar bütün
sınıf düzeylerinde ve sıralı bir biçimde hazırlanmıştır.
Amaç
1. Yazma kurallarını uygulama
Kazanımlar:
1. Kağıt
ve sayfa düzenine dikkat eder.
2. Muntazam,
okunaklı ve işlek yazar.
3. Dijital
ortamdaki yazışmalarda biçim ile ilgili kurallara uyar.
4. Standart
Türkçe ile yazar.
5. Türkçenin
yazma kurallarına uygun cümleler oluştur.
6. Yabancı
dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin yerine Türkçelerini
kullanır.
7. Olayları
ve bilgileri ardışık bir şekilde anlatır.
8. Ortaya
koyduğu üründe sebep-sonuç ilişkileri kurar.
9. Ortaya
koyduğu üründe amaç- sonuç ilişkileri kurar.
Amaç
2. Planlı yazma
Kazanımlar:
1. Yazacağı
konu hakkında araştırma yapar.
2. Metin
taslağı oluştur.
3. Yazısını
bir ana fikir çerçevesinde geliştirir
4. Başlık
koyar.
5. Yardımcı
fikirlerden yararlanır.
Amaç
3. Farklı türlerden metin yazma
Kazanımlar
1. Olay,
düşünce, bildirme türünden yazılar ortaya koyar.
Amaç
4. Kendi yazılarını değerlendirir.
Kazanımlar
1. Yazdıklarını
şekil, içerik, dil ve anlatım, yazım, noktalama kuralları açısından gözden geçirip,
değerlendirme yapar.
Amaç
5. Kendini yazılı olarak ifade eder ve bunu alışkanlık haline getirir
Kazanımlar
1. Duygu,
düşünce, gözlem ve yaşantılarını yazar
2. Günlük
, şiir defteri tutarak yazma çalışmalarını farklı alanlarda uygular.
3. İlgi
duyduğu alanlarda araştırma yapar ve fikirlerini belirterek, yazıya döker.
4. Yazma
yarışmalarında yer alır.
Amaç
6. Yazım ve noktalama kurallarını uygulama
Kazanımlar:
1. Yazım
ve noktalama kurallarına uygun eserler ortaya koyar.
Türkçe Programında Yazma Becerisi
Yöntem ve Teknikleri
Yapılandırmacı
yaklaşım gereğince öğretmenlerin, 4 temel dil becerisini metin içerisinde
kazandırmaları hedeflenmektedir. Bu bakımdan yazma becerisini kazandırmak adına
aşağıda bulunan amaç ve uygulamalar kullanılmalıdır:
Not
alma: Öğrencilerin sistemli çalışabilmesi, önemli bilgileri kaydedebilmesi
önemlidir. Hatırlama seviyesini yükseltir. Öğrencilerden okunan veya dinlenen
bir metinden not alması istenir.
Özet
çıkarma: Anladıklarının özünü ortaya koymak ve düzenli çalışma alışkanlığı
kazandırmak içindir. Öğretmen önce dinleneni veya okunanı özetler. Özet çıkarma
hakkında bilgiler verir. Sınıfta birkaç çalışma yapılmasının ardından farklı
metinler üzerinden özet çıkarmaları istenir.
Boşluk
doldurma: Öğrencilerin anladıklarını uygun şekilde anlatmalarını ve anlatma
becerilerini geliştirmek hedeflenir. Boşluk bırakılan metni, metin bağlamına
göre tamamlanması istenir.
Kelime
ve kavram havuzundan seçerek yazma:
Öğrendikleri
söz varlıklarını kalıcı kılmak hedeflenir. Öğretmen kelime, kavram, deyiş,
atasözü içeren bir havuz meydana getirip kâğıda veya tahtaya yazar.
Öğrencilerden bu havuzdan seçerek metin oluşturmaları istenir.
Serbest
yazma: herhangi bir konuda yazılı bir şekilde kendilerini ifade etme
becerilerinin geliştirilmesi hedeflenir. Öğrenciler bir konu seçer, tür
konusunda özgürdürler ve istediklerini yazarlar. Sınıfta uygulama zorunluluğu yoktur.
Kontrollü
yazma:
Cümle
kelime yapılarını Türkçenin kurallarına uygun yazmak amaçlanır. Öğrenci seviyesi
dikkate alınarak uygulanır. Farklı uygulama şekilleri vardır.
Güdümlü
yazma: öğrencinin bir mevzu hakkında etkili bir şekilde yazması hedeflenir.
Öğretmen öğrencileri konu hakkında bilgilendirir, sınıfta tartışılır,
değerlendirilir. Öğrenciler bu aşamadan sonra yaz maya başlarlar.
Yaratıcı
yazma: Yaratıcılıklarının geliştirilmesi hedeflenir. Öğrenciler yazmak
istedikleri türe ve konuya göre boş kâğıda akıllarını geleni yazıp düzenlerler.
Daha sonra konu hakkında neye ne tarafa gideceklerine karar verirler.
Metin
tamamlama: Bir metni, metnin bağlamına bağlı kalarak devam ettirirler.
Okuduklarından hareketle yazmak istediklerini yazarlar.
Tahminde
bulunma: Yorum yapma becerisi kazandırmak hedeflenir. Metnin gelişimine,
öncesine, sonrasına yönelik tahminde bulunurlar
Bir metni kendi kelimeleriyle yeniden oluşturma: Öğrencilere bir metin verilir, ve onu yeniden yazmaları istenir. Kendilerini keşfetmeleri sağlanır.
Bir metinden hareketle yeni bir metin oluşturma: Hangi türden yazacaklarını keşfetmeleri amaçlanır. Bir metin verilir ve öğrenci onu yeniden kurgular.
Duyulardan hareketle yazma: Dikkatleri geliştirilir. Bir resim, müzik hakkında metin oluşturmaları istenebilir.
Grup
olarak yazma: İş birliği yapma becerisi kazandırılır. Küçük gruplara ayrılıp
her grup farklı yazma konuları hakkında yazar. Grup üyeleri konunun farklı
yönünü ele alır. Daha sonra metinler mantıklı bir şekilde birleştirilir.
Eleştirel
yazma: Olaylara tarafsız olup, yapıcı bir şekilde tartışıp, çözüm üretmeleri
sağlanır. Herhangi bir olay veya düşünce hakkında olumlu olumsuz fikirlerini
belirtmeleri istenir.
BENZERLİK ORANI %13'TÜR.
Yorumlar
Yorum Gönder