5. Hafta makale özeti
6-8. Sınıflar Türkçe Dersi Öğretim
Programının Ürün ve Süreç Odaklı Yazma
Yaklaşımları
Çerçevesinde Değerlendirilmesi
Giriş:
Yazmak,
sosyal varlık olan insanın, kendini ifade edebileceği bir beceri olduğu için
çok önemlidir. Bir sürece dayanan bu beceri, öğretim programı kapsamında
yürütülmelidir. Öğrencilerin yazılı anlatım becerilerini geliştirmek
hedeflenmektedir. Yazma becerisini gelişimine yönelik çeşitli yaklaşımlar
bulunmaktadır.
Ürün Odaklı Yazma Yaklaşımı
Öğrencilerin
aktardığı bilgileri önemseyen bir yaklaşımdır. Bilgi odaklı metinler
oluşturulur. Öğrenci pasif, öğretmen aktif bir konumdadır. Böyle bir konumdan
ötürü öğrenciler, yazmaya karşı korku ve endişe duymaktadırlar. Öğretmen
süreçte müdahale etmez, onun görevi not vermektir. Bu yaklaşım, bireysel
farklılıkların göz ardı edilişiyle, öğretmen odaklı oluşuyla, biçimsel
unsurlara yönelik oluşuyla yazma becerisinin gelişimine set çekmektedir
Süreç Odaklı Yazma Yaklaşımı
Yazma
becerisini bir ürün olarak değil, bir süreç olarak ele alır. Bu yaklaşım
yazmadaki olumsuzluklara karşı çözüm üretip, yazma becerisinin gelişimini
hedeflemektedir. Yazma süreci; hazırlık, taslak, gözden geçirerek yazma,
düzeltme, yayımlama ve paylaşma aşamalarından oluşmaktadır. Etkin bir yazma
süreci için bu aşamalar takip edilmelidir. Burada amaç metin oluşturmak değil,
metin oluşturabilecek becerileri edinmektir. Öğrencilerin duygu, düşünce ve
hayal güçlerini ifade edebilecekleri bu yaklaşımda öğrenci aktif, öğretmen
rehberdir. Yazma becerisi yazarak gelişir ve bunun için yazma çalışmalarına
önem verilmelidir. Bu yaklaşım çizgisel ve bilişsel süreç yaklaşımı olmak üzere
iki kola ayrılır.
Süreç Odaklı Yazma Yaklaşımının
Aşamaları:
Hazırlık:
Bu aşama yazma süreci için önem teşkil
etmektedir. Öğrenci hangi konuda, hangi teknikle, hangi metin türüne yönelik ne
yazacağı yönünde ön bir hazırlık yapar. Bu şekilde yazmaya güdülenmiş olurlar.
Bu aşamada beyin fırtınası, soru-cevap, serbest yazma, küpleştirme vb.
teknikler kullanılır.
Taslak:
Öğrenciler
bu aşamada aklına gelenleri kâğıda dökerler, düşüncelerini belli bir düzene
sokarlar ve gereksiz bilgileri ayıklarlar. Taslak aşaması, öğrencilere hata
yapabileceklerini ve bu hatalarını düzeltme şansı olduğunu hatırlatır,
öğrencilerin yazmaya yönelik kaygılarından arınmalarını sağlar.
Gözden Geçirerek Yazma:
Öğrenci oluşturduğu taslağı tekrardan okur. Oluşturduğu metni sınıf ile
paylaşır, öğretmen geri bildirim verir, aldığı geri dönütler ile tekrardan
yazar.
Düzeltme:
Yazım
ve noktalama kurallarının, sayfa düzeninin kontrol edildiği mekanik aşamadır.
Öğrencinin metni, projeksiyon ile yansıtılıp, yanlışları gösterilir. Dil
bilgisi ve yazım yanlışı yoğun olan bir metin, öğrencilere dağıtılır, onlardan
yanlışları işaretlemeleri istenir. Ardından öğrencilerin yanlışları, öğretmen
tarafından işaretlenerek, gösterilir. Son olarak işaretlenen kağıtlar
öğrencilere rastgele dağıtılır. Herkes birbirinin kağıdındaki yanlışları
işaretler ve kağıtlar sahiplerine dağıtıldıktan sonra öğrenci kendi
yanlışlarına bakmış olur.
Yayımlama ve Paylaşma:
Yazma
sürecinin son aşamasıdır. Bu aşamada metin hedef kitle ile paylaşılır.
Öğrencilerin metinlerini paylaşmaları konusunda istekli hâle gelmeleri
sağlanmalıdır.
Ürün ve Süreç Odaklı Yazma
Yaklaşımlarının Karşılaştırılması
Ürün
odaklı yazma çalışmaları |
Süreç
odaklı yazma çalışmaları |
Yazma becerisinin tek adımda
gerçekleşeceğine odaklanır. |
Yazma becerisinin süreç içerisinde
gerçekleşeceğine odaklanır. |
Bu yaklaşımın amacı metin oluşturmak |
Bu yaklaşımın amacı ise yazma becerisi
kazandırmaktır. |
Öğretmenin görevi değerlendirmektir. |
Öğretmenin görevi, yazma sürecinde
öğrenciye rehberlik etmektir. |
Öğrencinin bireyselliği ön planda
tutulmayıp, mekanik unsurlar üzerinden değerlendirilir. |
Bireysel farklılıklar göz önünde
bulundurulur. |
Öğrencilerin konu ile ilgili doğru
düşünceleri yazması beklenir. |
Öğrencilerin konu ile ilgili doğru,
yanlış fark etmeksizin kendi düşüncelerini yazması beklenir. |
Öğrencilerin yazma kaygıları
umursanmaz. |
Öğrencilerin yazma kaygılarına önem
verilerek, süreç ilerletilir. |
Ürün ve Süreç Odaklı Yazma
Yaklaşımları Çerçevesinde 6-8. Sınıflar TDÖP Yazma Becerisinin Çeşitli
Açılardan İncelenmesi
Programın Genel Özellikleri
Açısından İncelenmesi:
TDÖP,
öğrenciyi ön plana çıkaran yaklaşım ve modelleri temel alarak hazırlanmıştır.
Öğrenci merkezli ve çağdaş bir anlayışa hizmet eder. Amacı öğrenciyi etkin
kılmak olduğu için, yazma beceresinde öğretmenin aktif değil, rehber konumunda
olması gerekmektedir. Programın amaçlarına süreç odaklı anlayış hizmet
etmektedir. Süreç odaklı anlayışta, öğrencilerin bireysel farklılıkları göz
önünde bulundurulur, programda bulunan
etkinlikler de sınıf içi ve okul dışı olarak belirlenmiştir. TDÖP, öğrencilerin
yazma becerisi ile kendini iyi ifade edebilmelerini ve yazma becerisini bir
alışkanlık hâline getirebilmelerini hedefler.
Yazma Amaç ve Kazanımları Açısından
İncelenmesi:
Yazma
becerisi ile hedeflenen amaç ve kazanımlar bulunmaktadır. Yazma kurallarını
uygulama, planlı yazma, farklı türlerde metinler yazma, kendi yazdıklarını
değerlendirme, kendini yazılı olarak ifade edebilme alışkanlığı kazanma, yazım noktalama kurallarını uygulama şeklinde
TDÖP’ün amaç ve kazanımları vardır. İlk amaç yazma kurallarını uygulamaktır ama
yazma için mekanik unsurlar tek başına yeterli değildir. Planlı yazarak, yazma
aşamaları takip edilir. Böylelikle öğrencinin düzenli bir metin oluşturması
sağlanır. Süreç odaklı yazma anlayışı, farklı türde metinler ortaya konmasını
önemsemektedir. Çünkü öğrenciyi tek bir kalıba sığdırmak istemez. Öğrencinin kendini
değerlendirebilme yeterliliği kazanması süreç odaklı yazma eğitimi için
kolaylaştırıcı ve yetkinleştiricidir. Düzeltme aşamasında ise mekanik
unsurların göz önünde bulundurulması, süreç odaklı yazma anlayışının
kazanımları arasındadır.
Yazma Yöntem ve Teknikleri
Açısından İncelenmesi:
Farklı
yazma yöntem ve teknikleri süreç odaklı yazma anlayışı için önemli bir yere
sahiptir. Örneğin, not alma, özet çıkarma, kelime ve kavram havuzundan seçerek
yazma, serbest yazma, güdümlü yazma, yaratıcı yazma, metin tamamlama vb. farklı
yöntem ve teknikler kullanılabilir. Özellikle hazırlık aşamasında
gerçekleştirilen yöntem ve teknikler, süreç için önem arz etmektedir.
Yazma Becerisinin Değerlendirilmesi
Açısından İncelenmesi:
Süreç odaklı yazma anlayışında, değerlendirme sürece
yöneliktir. Sürece öğretmen, öğrenci ve arkadaşları katılır. Süreç odaklı yazma
anlayışında amaç, öğrenciye yazma becerisi kazandırırken yanlışlarını görmesine
yardımcı olmaktır, not vermek değildir. Ürün odaklı yazma yaklaşımının
değerlendirme safhasında genellikle dereceli puanlama anahtarı kullanılır, ortaya
konan ürüne odaklanıldığı için. Süreç odaklı yazma yaklaşımı, yazmayı bir bütün
olarak değil, parçalar halinde değerlendirdiği için analitik puanlama
anahtarını kullanır.
Sonuç:
TDÖP
incelendiğinde, amaçlarına uygun olan yazma yaklaşımı, süreç temelli yazma
yaklaşımıdır. Ürün temelli yazma yaklaşımı, geleneksel anlayışa hizmet ettiği
için, bu programın amaçlarına hizmet etmemektedir. Türkiye’de ürün odaklı yazma
yaklaşımı yoğun olarak kullanıldığı için, yazma becerisi gelişmeyen bireyler
yetişmektedir. Süreç odaklı yazma anlayışı ile öğrencilerin duygu, düşünce ve
izlenimlerini en iyi şekilde ifade edebilme becerisi ve yazma becerisinin
kazandırılması ve bu kazanan becerilerin bir alışkanlığa dönüştürülmesi
hedeflenmektedir.
BENZERLİK ORANI %13'TÜR.
Yorumlar
Yorum Gönder