6. Hafta düşünce yazısı
21.
YÜZYIL EĞİTİMİ İÇİN ÖĞRETMENE VERİLECEK ÖNEM
Çağımızda hızla gelişen teknolojinin ve
dijitalleşen dünyanın etkisiyle insanoğlunun hayatı birçok anlamda gelişime ve
değişime uğramıştır. Bu gelişim ve değişim çerçevesinde bir eğitim anlayışı
geliştirmeyi elzem bulmuşlardır. Çünkü değişen dünyaya geleneksel eğitim
anlayışı hizmet edemez hâle gelmiştir.
Hızla dijitalleşen dünyada bilgiye ulaşmak
çok kolay bir hâle gelmiştir. Önceden bilgiyi edinebilmek için bilgi verici
kitaplara, öğretmenlere ihtiyaç duyuluyordu. Günümüz dünyasında artık böyle bir
durum söz konusu değildir. Çünkü bilgisayar ortamında bu bilgilere rahatlıkla
ulaşılmaktadır. Günümüzün sorunu bilgiye erişmek değil, ulaşılan
bilgiye eleştirel bakabilme, diğer kaynaklarla karşılaştırma yapabilme,
bilginin doğruluğu hakkında karar verebilme becerilere sahip olabilmektir
(Orhan, Göksün, & Kurt, 2017). Bu sorunun üstesinden gelebilmek için
insanların kendilerini geliştirmeleri, alanlarında yetkinlik kazanmaları ve
birtakım beceriler kazanmaları gerekmektedir. Bu beceriler ise dijital çağa
hizmet eden 21.yy becerileridir. Bu beceriler, bilgi çağında
yaşayan insanlar için genel olarak eleştirel düşünebilme, işbirliği yapabilme,
yaratıcı düşünebilme, problem çözebilme gibi ortak özelliklerin sıralandığı
görülmektedir 21.yüzyıl becerilerinin okuma, yazma, dört işlem
gibi temel öğrenme becerilerini, öğrenmeyi öğrenme, eleştirel düşünme, problem
çözme gibi üst düzey düşünme becerilerini, bilgi ve teknoloji okuryazarlığını
ve aynı zamanda yaşam becerilerini de kapsadığı söylenebilir. (KOZİKOĞLU, İshak.
ALTUNOVA, Nebi).
21.yüzyıl becerilerinin birçok kurum
farkındadır. Eğitim alanında da bu becerilerin farkında olunup, programlar
hazırlanmaktadır. Gözlemlerime ve araştırmalarıma göre bu becerileri
öğrencilere kazandıracak eğitimci açığımız bulunmaktadır. Bizler bu becerilerin
farkındayız fakat geleneksel eğitim anlayışı ile yetişmiş öğretmenler ve yaşam
boyu öğrenmeyi hayatının merkezine koyamayan öğretenler ile bu becerileri
kazandırabileceğimizi düşünmüyorum. Yaşam boyu öğretmenin önemi hem
yetiştirilen öğretmen adaylarına hem de görevlerini icra eden öğretmenlere kazandırılmalıdır. Çünkü kalkınmak ve dijital dünyada yok
olmamak adına öğretmenlere büyük görevler düşmektedir. Ezberci eğitim
anlayışından çıkmış, yaşam boyu öğrenmeyi hayatının merkezine koyan, eleştirel
düşünme becerisi kazanmış, dijital okur-yazarlık yapabilen, kitap okumayı yaşam
biçimi haline getirmiş, kendini hem yazılı hem de sözlü olarak iyi ifade
edebilen, iş birlikçi, bilgiye ulaşmada ve onu kullanmada iyi bir yetkinlik
kazanan öğretmenler ile 21.yüzyılda çağa ayak uydurabilecek bir eğitim anlayışı
yakalayabileceğimizi düşünüyorum. Eğitmenleri bu kazanım ve becerilere sahip
öğrenciler, 21.yy insan tipine hizmet eden bir eğitim programıyla desteklendiği
vakit istenen öğrenci tipine ulaşılacağını düşünüyorum. Bu çerçevede hayal
ettiğim eğitim ile kendi alanlarında yetkin ve geniş bir kütüphaneye sahip öğrenciler
görebiliyorum. 21.yy becerileri ile ülkemizi kalkındırabilecek, refah bir
seviyeye ulaştırabilecek eğitim anlayışının özlemi ile yanıp tutuşan tüm
öğretmenlerin bu düzeni değiştirebileceğine inanıyorum. “Kişilerin en ufağı
bile geleceğin akışını değiştirebilir.” (Galendirel)
Yorumlar
Yorum Gönder