6. Bölüm kitap özeti
YAZININ TEMEL
UNSURLARI
Yazıyı Oluşturan Öğeler:
Konu ve Tema(İzlek):
Üzerine yazı yazmak
istediğimiz, fikir beyan etmek istediğimiz her şey konudur. Tema ise beyan
etmek istediklerimizin ele alınış yönüdür. Temada daha çok konunun vurgulanan
yönünü oluşturur. Bir nevi konunun özüdür. Konu olmadan yazı meydana gelemez.
Her şey hakkında yazılabilir. Yani her şeyin bir konusu vardır.
Yazma konusunu Belirleme:
İlk
ve ortaokulda yazma çalışmalarının konusu belirlenirken geniş bir yelpaze
karşımıza çıkar. Duygu ve düşünceler, metin içeriği, tema, önemli gün ve
haftalar, özgün düşünceler, önemli kişiler, olaylar baz alınabileceği gibi, her
şey oluşturulacak olan metnin konusu olabilir. Önemli olan konuyu seçmeli
olarak vermektir. Öğrencinin seçeceği konu hakkında yazması önemli bir
husustur. Aynı zamanda üretecekleri metin türü seçme hakkı da öğrencilere
tanınmalıdır. Burada amaç yapılandırmacı yaklaşım çerçevesinde, öğrencilere
özgürlük tanınarak öğrencilere rahat bir ortam sunulmuş olur. Bu da
öğrencilerin yazma süreçleri olumlu etkileyeceği kadar, “yazamıyorum” kaygılarından
da kurtaracaktır.
Konunun Sınırlandırılması:
Konuyu
sınırlandırmak, öğrencinin metni hangi açıdan ele alacağına karar vereceği
önemli bir unsurdur. Konuyu sınırlandırırken; yazının uzunluğu, konu hakkında
edinilen bilgi, değerlendirme yapacak kişinin durumu olmak üzere üç tane ilkeye
dikkat edilmelidir. Bu ilkeler çerçevesinde konu sınırlandırılır. Konu
sınırlandırma işlemi yazmaya başlamadan önce yapılır ve öğrenci gereksiz
detaylardan arınarak öze odaklanır ve yazmaya başlar.
İyi Bir Konunun Özellikleri:
İlginç
olması yazan ve okuyucu için önemlidir. İlgi duyulmayan bir konuda yaratıcı
olunamaz, bunun için konuya kendimizi vermemiz gerekir. Aynı zamanda açık,
inandırıcı olması yazan ve okuyan için iyi bir konuda bulunması gereken
özelliklerdir. Özgün anlatım, sözcüklerin seçimi, cümle kurgusunun ilginç
olması da iyi bir konu için gereklidir.
Amaç:
Konu
seçilip, sınırlandırdıktan sonra yazının amacı belirlenir. Amaçsız bir yazı
düşünülemez. Yaza belli bir amaçla yazısını kaleme alır. Yazdığı yazıda
boşluklar bulundurmalıdır ki, okur metni yorumlayabilsin. Öğretme, düşünce ve
kanıları değiştirmek, izlenim kazandırmak, olay içinde yaşatmak için yazarız.
Türü veya konusu ne olursa olsun, yazmanın özü onu hangi amaçla yazdığımıza
dayanır.
Amaç belirlenirken göz önünde
bulundurulabilecek noktalar:
1.Hedef
kitleyi belirleme: Yazının amacı hangi kitleye hitap edilecekse, o kitlenin
özelliklerine göre belirlenir. Kitleye hizmet edecek bir üslupla ve amaçla
yazının yazılması gerekir.
2.
Yazı türünü belirleme: Yazma öncesinde belirlenir. Anlatım tarzını belirlemek
açısından önemlidir. Yazının amacına göre tür belirlenir. Yazarın okuyucuda
izlenim bırakmak gibi bir amacı varsa şiir yazmak yerine makale türünde metni
kaleme alamaz. Yazma amacına göre türü belirlemesi gerekir.
3.
Örnek metin üzerinde çalışma: Yazma çalışmasına başlamadan önce örnek metin
incelemesi yapmak, yazan için bir şablon sunacağı için yazma sürecini olumlu
yönde etkiler.
İleti ve Tez:
Her
yazının bir iletisi vardır. Çünkü yazarın okuyucuya aktarmak istediği bir ana
düşünce vardır. Bütün metin türleri için geçerlidir bu durum. Yazınsal
ürünlerde bir bütünlük vardır ve alımlayıcının tutumuna göre herkes iletiyi
farklı yorumlayabilir. Aslında ileti yazarın vermek istediği mesajdır.
Biçem ve Söylem (Üslup, Öz anlatı):
Üslup
bir insanın kimliğidir. Biçem yazının iletisini en iyi şekilde yansıtmayı
sağlar. Bunun için sözcükleri seçer ve sıralar. Üslup yazarın söyleyiş tarzıdır
ve yazılmak istenen metin için çok önemli başat bir faktördür. Üslup yazarın
amacına göre biçimlenir. Amacı bilgi vermek ise üslubu bu amaca hizmet edecek
şekilde biçimlenir. Her yazarın kendie has bir üslubu vardır. Yazılmak isteneni
zenginleştirmek için bol bol okumalar yapılmalı ve yazma üzerine denemeler
yapılmalıdır. Başka yazarları keşfederek kendi özgün üslubumuza ulaşırız.
Üslup, üzerine durulmasını ve sürekli çalışılmasını ister. Çok çalışma ile bir özgün
bir üslup yakalanır.
Üslup yazı için bütünleştirici görev görür.
Anlatılmak istenenleri, amaca ve iletiye hizmet ederek bir bütün halinde okura
sunulmasını sağlar. Metin için seçimler yapar, düzenler ve bütünleştirir. Biçemin
genel özellikleri arasında; açıklık, akıcılık, duruluk ve yalınlık
bulunmaktadır. Bu bileşenlerin sağlanması biçem için önemlidir fakat bu
kurallara uymakla özgün bir üslup edinilemez. Kişinin kendini, özünü yansıtması
gerekir.
Üslubun özellikleri:
·
Dili kendine göre kullanması
·
Orijinal kelimelerin seçimi
·
Mecazlı anlatımın kullanılması
Üslubu oluşturan unsurlar: Sözcük seçimi ve
sözde tasarruf, cümle kurgusu, söyleyiş biçimi, anlatım akıcılığı, anlam
bütünlüğü, tür tercihi, metinlerarasılık ile anlatım zenginliğidir. Yazarla
ilgili nitelikler; dünya görüşü, okuma durumu ufku…
Plan:
Yazma
gelişigüzel yazılan bir etkinlik değildir. Bir plan dâhilinde oluşturulur. Plan
ile mantıklı bir yol izlenerek, anlatılmak istenenler ardışık bir şekilde
sıralanarak okuyucuya pürüzsüz bir şekilde sunulur. Metinde ifade edilmek istenenler
bir sıra ve düzen çerçevesinde yazılmalıdır. Plan yazarı karasızlıktan, zaman
kaybından kurtarır, ona bir yol açar. Plan, duygusal, düşünsel ve devinsel plan
olmak üzere üçe ayrılır. Yazar, söyleyecekleri bir düşünsel düzeye yaslayarak
bir bütünlük içerinde yazmalıdır. Düşünsel düzen ile yazar, yönünü belirler,
yolunu kaybetmez. Düşünsel düzey yani plan, zihinde anlatılma isteneni sıralar, bir düzene
sokar. Planlı yazan kişi neyi, nerede, nasıl konumlandıracağını da iyi bilen
kimsedir. Plan ile anlatılmak istenenler yazıya başlamadan önce sıralanır ve
öyle yazmaya geçilir.
Yazıyı planlamanın üç aşaması vardır:
Düşüncelerin dökümü, düşüncelerin dökümü ve düşüncelerin kümelendirilmesi olmak
üzere üç aşamadan oluşmaktadır. Bu aşamalardan geçen yazma planında, gereksiz
görülenler ayıklanarak bir birlik sağlanır. Plan gereklidir ama gerektiği vakit
esnetilebilir de.
Başarılı
kompozisyon yazmak için üç temel ilke:
·
Buluş
·
Düzenleyiş
·
Atlayış
Kompozisyon
yazarken plan yapmanın yararları:
·
Anlatılmak istenenlerin bir sıraya
koyulmasını sağlar.
·
Konu ve metnin bütünlüğünü sağlamakla
beraber konu dışına çıkılmasını engeller.
·
İfade edilenlerin açık bir şekilde
anlaşılmasını sağlar.
·
Yazarı kararsızlıktan kurtarmakla
beraber, yazara özgüven verir.
·
Yazının yol göstericisidir.
benzerlik oranı %0'dır.
Yorumlar
Yorum Gönder