10.Hafta
Makale Özeti:
YAZMA
BECERİSİNİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK ARAŞTIRMALAR: SON ÇEYREK ASRIN
DEĞERLENDİRİLMESİ
Özet:
Yazma becerisinin geliştirilmesi için yapılan
bir çalışmadır. Bu alana yönelik tezler incelenmiştir.
Giriş:
Yazma
becerisinin geliştirilmesi sürecinde eğitimin elementleri ve öğretmene büyük
görevler düşmektedir. Okuma ve yazma eğitimi alanların yapılan çalışmalar
mevcuttur. Fakat ikisinin sentezine yönelik çalışmalar az sayıdadır. İki alanı
sentezleyerek genellenebilir sonuçlar elde edilmesi gerekir. Bu çalışmalar
geleceğe ışık olacaktır. Literatür çalışması yapılacak sentez çalışması için
önem arz etmektedir. Analiz yöntemi kullanılacaktır. Nitel verilerin
kullanıldığı bir çalışmadır.
Sentezde
Kullanılan Metadoloji:
Çalışma kapsamında önce daha önce yapılan
sentez çalışmaları incelenmiştir. Metadolojisi dikkate değer çalışmalar da
incelenmiştir. Yazma, kavramı ile ilgili tarama yapılmıştır. İncelenilecek
tezler belirlenip, nitel veriler incelemeye alınmıştır. İnceleme bir plan
dâhilinde yürütülmüştür. Analiz yöntemi ile tezler çalışmaya alınmıştır.
Bulgular:
Analiz dört temada ele alınmıştır.
Yazılı
Anlatımın İçeriğini Zenginleştirmeye Yönelik Ön Uygulamalar:
Bu ön uygulamanın amacı yazma ortamını hazır
etmek, yazmaya başlamadan önce bilgiler edinmek üzerine kuruludur. Uygulamalar
yaratıcı yazma başlığında ele alınarak işlenmiştir. Beyin fırtınası, resme
bakarak yorumlama ve metni tamamlama gibi uygulamalar tercih edilmiştir. Bu
yaratıcı yazma başlıklarının kullanıldığı uygulamalarda verim alınmıştır.
Öğrencilerin yaratıcılıkları artarak, farkındalıkları da artmıştır. Bu alanda
başka çalışmalar da olmuştur.
Yazılı
Anlatımın Niteliğini Artırmaya Yönelik Öğretimsel Müdahaleler:
Öğretimsel
programların amacı yazılı anlatımın kalitesini arttırmak, uygulamaları bir
araya getirmek ve yazma becerisini geliştirmektir. Alt süreçlere
odaklanmışlardır. Bu alanda çokça çalışma yapılmıştır. Alt süreçler tercih
edilmiştir. Yazma öncesi hazırlık süreci vardır. Taslak süreci mevcuttur.
Gözden geçirme süreci vardır ve de paylaşma süreci vardır.
Ölçme
Değerlendirme Çalışmalarının Yazılı Anlatıma Katkısı:
Yapılan
çalışmalarda ölçme değerlendirmenin yadsınamaz bir yeri vardır. Geniş bir
kullanım alanı vardır. Bu alanda birçok çalışma olmuştur. Örneğin yapılan bir
çalışmada, öğrenciler akran değerlendirmesinden memnun kalmıştır. Sürece ve
yazılı anlatıma odaklanan öğreticiler de incelenmiştir. Deney grubundaki
öğrenciler çoklu değerlendirmeyi ve akran değerlendirmeyi önemsemişlerdir.
Çoklu veri kaynağına yönelik değerlendirme becerisine olumlu katkılar
sunmuştur.
Teknolojinin
Yazılı Anlatım Becerilerinin Geliştirilmesine Katkısı:
Hızla değişen ve dönüşen dünyada kendini
hissettiren teknoloji kendisini yazma eğitimi alanında da hissettirmiştir.
Teknolojinin yazma eğitimine etkisine yönelik çalışmalar yürütülmüştür.
Öğrenciler dijital ortamda hikâye oluşturup dijital ortamda paylaşmışlardır.
Öğrenciler hikâye yazma ve teknolojik araç kullanmada aktif bir konumda yer
almışlardır. Neticede dijital ortamda oluşturulan hikaye çalışması öğrencilerin
yazma becerilerine katkıda bulunmuştur.
Sonuç
ve Tartışma:
Yazma
çalışmasında konuyla ilgili ön bilgiler yazmayı olumlu yönde etkilemektedir.
Öğrencilerin yaratcılıklarını ortaya çıkaran etkinlikler tasarlamak yazma
sürecini olumlu yönde etkilemektedir. Yazma süreci planlamak, yazma eğitimi
için önem teşkil etmektedir. Beyin fırtınasını ve grup etkileşimini baz alan
çalışmalar nitelikli bir yazma eğitimi sunmaktadır. Etkinliklerde bağlam ve sosyal
etkileşim dikkate alınmalıdır. Sürece ve metin özelliklerine odaklanan
öğretimsel süreçler vardır. Akran değerlendirmesi öğrenciler açısından
etkinleştirici nitelikte olmuştur. Geri bildirim ve süreçleri öğrencileri
olumlu yönde etkilemiştir. Bu çalışmalar için analitik ölçme tekniği mevcuttur.
Teknoloji konusunda yeterince araştırma yoktur. Yazma ve teknolojinin birleşimi
olumlu bir etki yaratmıştır. Yazma eğitiminde teknoloji daha yaygın
kullanılmalıdır ve verimli bir yazma eğitimi verilmelidir.
BENZERLİK ORANI %0'DIR.
Yorumlar
Yorum Gönder