11.Hafta kitap bölümü
özeti
YAZMAYI OLGUNLAŞTIRAN SÜREÇ VE
OLGULAR
Yazmayı Tetikleyen ve
Geliştiren Unsurlar
Yalnızlık ve Yazmak:
Yalnızlık, diğer insanlardan arınarak
yazmaya iten bir dürtüdür. Yazar, yalnızlığa ihtiyaç duyar. Yalnızlık
oluşturulur ve diğer insanlardan arınmaktır. İnsana odaklanan eserlerde,
insanlardan uzaklaşarak yalnız kalmak gerekir. Yazarın kendi kendisi ile olması
gerekir.
Yaşanılan Ortam, Çevre
ve Yazma Deneyimi Edinme:
Yazar olmak için deneyim gerekmektedir.
Yazılan mekân yazarın kaçabileceği, yalnız kalabileceği bir yer olmalıdır.
Yazar kaleminin kâğıdının ona eşlik etmesiyle kendini özgürce yaşayabildiği bir
yerde yazar. Çalışma ortamı kişiden kişiye değişir.
Yaratıcılık ve Yazma:
Özgün ürünler ortaya
koyma yeteneğidir. Öznellik ön plandadır ve yaratıcılık için birçok açıdan
derin bir estetiğe ve çok sesliliğe sahip olmak gerekir. Yaşananları, olanı,
göz önünde bulunanları vs. sözcüklerle kuşatarak yeniyi ve orijinali meydana
getirmektir, yaratıcılık. Yaratıcılık becerisi Türkçe dersinde, geliştirilmesi
ya da ortaya çıkarılması hedeflenen bir yetenektir. Öğrencilerin yaratma
yeteneklerini ortaya çıkarabilmek için onların kendini yansıtabilecekleri bir
sınıf ortamı oluşturmak gerekir. Öğrencinin yazmaya karşı istekli hale gelmesi
sağlanmalıdır. Öğrencideki ifade edebilme gücü işe koyulmalıdır. Yazanak bazı
insanlar için bir yaşam biçimiyken, bazı insanlar için bir uğraş, bazı insanlar
için sanat veya zanaattır. Yaşayan, yaşantıları görebilenler yazmak ister.
Yazmak, uzaklaşmaktır. Yazmak arı bir dünyaya yelken açmaktır.
Yaratıcılık
Öğretilebilir mi?
Yaratıcılık herkeste
vardır. Var olan yaratıcılığı bazı insanlar gün yüzüne çıkarır, bazıları
çıkamaz. Öğrencilerin yaratma becerileri geliştirmek için rahat bir sınıf
ortamı ve duygu ve düşüncelerine hitap edebilecek yazma teknikleri
kullanılmalıdır.
Yaratıcı Yazarlık:
Yazarın amacı özgün
yapıtlar meydana getirmektir ve ne kadar meşakkatli olsa da hedefinden
şaşamaz. İyi bir yaratıcı yazar kendi
dilinin edebiyatını iyi tanımalı, okumalı ve dünya edebiyatını da takip eder.
Yazarın içinde yaşadığı dünya ve edebiyat içerisinde yaşatılan dünya olmak
üzere iki dünyası vardır. Yaratıcı yazar çok yönlü olmakla beraber bakmaktan
farklı olarak görebilen yazarlardır. Yaratıcı yazarlığın teknik bilgileri
öğrenilebilir. Yaratıcı yazarlıkta teknik bilmekten ziyade, özgüven, özgünlük
ve kendine saygı gibi değerlere de sahip olmak gerekir. Yaratıcı yazarlar diğer
yazarlara nazaran daha donanımlı insanlardır.
Dil Becerileri Arasında
Etkileşimi Sağlama ve Yazarken Diğer Dil Becerilerinden Yararlanma:
Yazma eylemi dili
kullanma üzerine kurulu olduğu için, okuma, konuşma, dinleme becerilerinin de kullanılmasıyla
bir bütün şeklinde oluşturulması gereken bir beceridir. Okuma ve yazma becerisi
arasında koparılmaz bir ilişki vardır. Öğrencilerin bu iki becerisini
geliştirmek amaçlı etkinlikler yapmak dil gelişimi ve kendini ifade edebilme
becerisinin gelişimi için çok önemlidir. Konuşma ve yazma birbirinden farklıdır
ve farklı kurallara sahiptirler. Yazan insanların kendini ifade etme güçleri,
konuşma becerilerine de yansır. Söz uçarsa, yazı kalırdı. O halde sözlü
kültürün yazıya geçirilmesi gerekir. Bu yüzde iki becerinin de gelişimi için
bütünleştirici etkinlikler yapılmalıdır. Yazı konuşmayı tamamlayan bir
beceridir. Bu şekilde düşünceler kalıcı hale gelir. Basılı kitap şekilde
günümüze kadar gelen derin anlamları alımlayıcı kendi dünyasına göre
yorumlayabilme imkânı elde eder. Okur ve metin birbirine etki eder. Okuru
olmayan kitap düşünülemez.
Yaşamın Zorlukları:
Yazarlar rahatlamak
için yazmazlar ve yazmak ile yazmamak arasında tereddütte kalabilirler. Yazar
kişi, yaşamak sancısı çekenleri veyahut yaşamak isteyip de acının eşiğinden
kurtulamadıkları için yazarlar. Yazmak, güçlü bir hipnozdur, kimilerine göre.
Yazma Zamanı ve Süresi:
Herkes farklı
zamanlarda, farklı duygular içerisine bürünebilir. Yazmanın özel bir saati
yoktur, sadece yazarı tetikleyen, ona yazmasını söyleyen duygunun oluştuğu
vakitler kaçırılmaması gereken verimli vakitlerdir. Bazı yazarlar bu zamanları
doğru tespit edip, yazısının başına oturduğu vakit bir oturuşta
tamamlayabilmektedirler. İlham gelen özel vakitlerde akla gelenler kâğıda
geçirilmelidir muhakkak.
Zamanı Verimli Kullanma:
·
Özgür zaman ifadesini içselleştirerek,
boş zaman ifadesini kullanmamak gerekir.
·
Güne erken başlamak gerekir.
·
Plan ve program çerçevesinde çalışmalar
yürütülmelidir.
·
Erteleme kavramı zihinden atılmalıdır.
Yaşanmışlıklardan Özellikle
Çocukluk Yaşantılarından Yararlanma:
Hayal gücünü etkili
kullanabilmek veya yazara konu olabilecek kaynaklar arasında çocukluk
yaşantıları da vardır. Bakmasını bilene her yaşam bir metindir. Çocuk yılı
yaşantıları yazara derinlik katar ve okuru metnin içine çekmeye yarar. Çocukluk
anıları yazarı birçok duygu dünyasına sürükler. Yazarın çocukluktaki
mutlulukları, özel kılan anları, hisleri kaleme dökmesi yazara geçmeyenleri
ölümsüzleştirme fırsatı sunar.
Okumayı Yaşam Biçimine
Dönüştürme: Sürekli Okuma
Yazar kendi sesini
bulmak ve gördüklerine bakabilmek için öncelikle içinde bulunacağı mecrayı
tanımak ister. Okumak , boş zaman geçirmece değil, su içmek gibi yaşamsal bir
faaliyet olarak görülmelidir. Okumayı bu şekilde özelleştirmek yazara derinlik
katar. İyi bir okuyucu ana dilinin inceliklerinin farkında olmakla beraber,
dilin estetik farklılıklarının da farkındadır. Okumak çok okumaktan ve hızlı
okumaktan farklıdır. Okumak, hissetmektir. Yazarlık okumak ve sabırlı olmaktır.
Beslenme ve malzeme toplamak için okur, bir yazar. Okurluk donanımı koşulları:
·
Yazarın amacının farkına varabilmek
·
Okunan metnin yazı türünün farkına varabilmek.
·
Metnin duygusal ve düşünsel gelişimini
farkına varıp, gösterebilmek.
·
Yazarın kullandığı anlatım biçimi,
düşünceyi geliştirme yollarını metne bağlı kalmak koşuluyla seçebilmek.
BENZERLİK ORANI %0'DIR.
Yorumlar
Yorum Gönder