11.Hafta kitap bölümü özeti                    

             YAZMAYI OLGUNLAŞTIRAN SÜREÇ VE OLGULAR

Yazmayı Tetikleyen ve Geliştiren Unsurlar

Yalnızlık ve Yazmak:

    Yalnızlık, diğer insanlardan arınarak yazmaya iten bir dürtüdür. Yazar, yalnızlığa ihtiyaç duyar. Yalnızlık oluşturulur ve diğer insanlardan arınmaktır. İnsana odaklanan eserlerde, insanlardan uzaklaşarak yalnız kalmak gerekir. Yazarın kendi kendisi ile olması gerekir.

Yaşanılan Ortam, Çevre ve Yazma Deneyimi Edinme:

     Yazar olmak için deneyim gerekmektedir. Yazılan mekân yazarın kaçabileceği, yalnız kalabileceği bir yer olmalıdır. Yazar kaleminin kâğıdının ona eşlik etmesiyle kendini özgürce yaşayabildiği bir yerde yazar. Çalışma ortamı kişiden kişiye değişir.

Yaratıcılık ve Yazma:

  Özgün ürünler ortaya koyma yeteneğidir. Öznellik ön plandadır ve yaratıcılık için birçok açıdan derin bir estetiğe ve çok sesliliğe sahip olmak gerekir. Yaşananları, olanı, göz önünde bulunanları vs. sözcüklerle kuşatarak yeniyi ve orijinali meydana getirmektir, yaratıcılık. Yaratıcılık becerisi Türkçe dersinde, geliştirilmesi ya da ortaya çıkarılması hedeflenen bir yetenektir. Öğrencilerin yaratma yeteneklerini ortaya çıkarabilmek için onların kendini yansıtabilecekleri bir sınıf ortamı oluşturmak gerekir. Öğrencinin yazmaya karşı istekli hale gelmesi sağlanmalıdır. Öğrencideki ifade edebilme gücü işe koyulmalıdır. Yazanak bazı insanlar için bir yaşam biçimiyken, bazı insanlar için bir uğraş, bazı insanlar için sanat veya zanaattır. Yaşayan, yaşantıları görebilenler yazmak ister. Yazmak, uzaklaşmaktır. Yazmak arı bir dünyaya yelken açmaktır.

Yaratıcılık Öğretilebilir mi?

  Yaratıcılık herkeste vardır. Var olan yaratıcılığı bazı insanlar gün yüzüne çıkarır, bazıları çıkamaz. Öğrencilerin yaratma becerileri geliştirmek için rahat bir sınıf ortamı ve duygu ve düşüncelerine hitap edebilecek yazma teknikleri kullanılmalıdır.

Yaratıcı Yazarlık:

  Yazarın amacı özgün yapıtlar meydana getirmektir ve ne kadar meşakkatli olsa da hedefinden şaşamaz.  İyi bir yaratıcı yazar kendi dilinin edebiyatını iyi tanımalı, okumalı ve dünya edebiyatını da takip eder. Yazarın içinde yaşadığı dünya ve edebiyat içerisinde yaşatılan dünya olmak üzere iki dünyası vardır. Yaratıcı yazar çok yönlü olmakla beraber bakmaktan farklı olarak görebilen yazarlardır. Yaratıcı yazarlığın teknik bilgileri öğrenilebilir. Yaratıcı yazarlıkta teknik bilmekten ziyade, özgüven, özgünlük ve kendine saygı gibi değerlere de sahip olmak gerekir. Yaratıcı yazarlar diğer yazarlara nazaran daha donanımlı insanlardır.

 

Dil Becerileri Arasında Etkileşimi Sağlama ve Yazarken Diğer Dil Becerilerinden Yararlanma:

  Yazma eylemi dili kullanma üzerine kurulu olduğu için, okuma, konuşma, dinleme becerilerinin de kullanılmasıyla bir bütün şeklinde oluşturulması gereken bir beceridir. Okuma ve yazma becerisi arasında koparılmaz bir ilişki vardır. Öğrencilerin bu iki becerisini geliştirmek amaçlı etkinlikler yapmak dil gelişimi ve kendini ifade edebilme becerisinin gelişimi için çok önemlidir. Konuşma ve yazma birbirinden farklıdır ve farklı kurallara sahiptirler. Yazan insanların kendini ifade etme güçleri, konuşma becerilerine de yansır. Söz uçarsa, yazı kalırdı. O halde sözlü kültürün yazıya geçirilmesi gerekir. Bu yüzde iki becerinin de gelişimi için bütünleştirici etkinlikler yapılmalıdır. Yazı konuşmayı tamamlayan bir beceridir. Bu şekilde düşünceler kalıcı hale gelir. Basılı kitap şekilde günümüze kadar gelen derin anlamları alımlayıcı kendi dünyasına göre yorumlayabilme imkânı elde eder. Okur ve metin birbirine etki eder. Okuru olmayan kitap düşünülemez.

Yaşamın Zorlukları:

  Yazarlar rahatlamak için yazmazlar ve yazmak ile yazmamak arasında tereddütte kalabilirler. Yazar kişi, yaşamak sancısı çekenleri veyahut yaşamak isteyip de acının eşiğinden kurtulamadıkları için yazarlar. Yazmak, güçlü bir hipnozdur, kimilerine göre.

Yazma Zamanı ve Süresi:

  Herkes farklı zamanlarda, farklı duygular içerisine bürünebilir. Yazmanın özel bir saati yoktur, sadece yazarı tetikleyen, ona yazmasını söyleyen duygunun oluştuğu vakitler kaçırılmaması gereken verimli vakitlerdir. Bazı yazarlar bu zamanları doğru tespit edip, yazısının başına oturduğu vakit bir oturuşta tamamlayabilmektedirler. İlham gelen özel vakitlerde akla gelenler kâğıda geçirilmelidir muhakkak.

Zamanı Verimli Kullanma:

·         Özgür zaman ifadesini içselleştirerek, boş zaman ifadesini kullanmamak gerekir.

·         Güne erken başlamak gerekir.

·         Plan ve program çerçevesinde çalışmalar yürütülmelidir.

·         Erteleme kavramı zihinden atılmalıdır.

Yaşanmışlıklardan Özellikle Çocukluk Yaşantılarından Yararlanma:

  Hayal gücünü etkili kullanabilmek veya yazara konu olabilecek kaynaklar arasında çocukluk yaşantıları da vardır. Bakmasını bilene her yaşam bir metindir. Çocuk yılı yaşantıları yazara derinlik katar ve okuru metnin içine çekmeye yarar. Çocukluk anıları yazarı birçok duygu dünyasına sürükler. Yazarın çocukluktaki mutlulukları, özel kılan anları, hisleri kaleme dökmesi yazara geçmeyenleri ölümsüzleştirme fırsatı sunar.

Okumayı Yaşam Biçimine Dönüştürme: Sürekli Okuma

  Yazar kendi sesini bulmak ve gördüklerine bakabilmek için öncelikle içinde bulunacağı mecrayı tanımak ister. Okumak , boş zaman geçirmece değil, su içmek gibi yaşamsal bir faaliyet olarak görülmelidir. Okumayı bu şekilde özelleştirmek yazara derinlik katar. İyi bir okuyucu ana dilinin inceliklerinin farkında olmakla beraber, dilin estetik farklılıklarının da farkındadır. Okumak çok okumaktan ve hızlı okumaktan farklıdır. Okumak, hissetmektir. Yazarlık okumak ve sabırlı olmaktır. Beslenme ve malzeme toplamak için okur, bir yazar. Okurluk donanımı koşulları:

·         Yazarın amacının farkına varabilmek

·         Okunan metnin yazı türünün farkına varabilmek.

·         Metnin duygusal ve düşünsel gelişimini farkına varıp, gösterebilmek.

·         Yazarın kullandığı anlatım biçimi, düşünceyi geliştirme yollarını metne bağlı kalmak koşuluyla seçebilmek.

BENZERLİK ORANI %0'DIR.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar