11.Hafta
Makale Özeti
EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN
YAZMA ALIŞKANLIĞI
PROFİLLERİNİN BELİRLENMESİ1
Özet:
Yazma
becerisi faklı boyutlarda incelenmiştir. Nitel araştırma yöntemi
kullanılmıştır. Çalışma grubu öğretmen adaylarından oluşmaktadır. Yazma
alışkanlıkları üzerine yapılan bir çalışmadır. Görüşme formu kullanılmıştır. Toplanan
veriler içerik çözümleme yöntemi ile analiz edilmiştir.
Giriş:
Yazma süreç gerektiren bir beceridir. Metin
üretmek isteyen kişi bu süreçleri takip eder. Yazma diğer becerilere göre daha
geç ve zor kazanılan bir beceridir. Yazma eğitimi ile öğrencilerin anlama ve
anlatma becerilerini geliştirmek hedeflenmiştir. Yazma becerisi gelişmiş
öğrenciler birçok açıdan daha donanımlı bireyler olmaktadır. Yazma becerisinin
edinimi, gelişimi, alışkanlıkları üzerine birçok çalışma yapılmıştır. Bu
çalışma ise daha genel bir araştırma içermektedir. Öğrencilerin yazma
alışkanlığı yönünde olan bu araştırma yazma alışkanlığı profillerini
belirlemeyi amaçlamıştır.
Araştırmanın
Modeli:
Nitel
araştırma yöntemi kullanılmıştır.
Çalışma
Grubu:
Mehmet
Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencileri.
Verilerin
Toplanması:
Görüşme
formu kullanılmıştır.
Verilerin
Çözümlenmesi:
Nitel
yaklaşım kapsamında içerik çözümlemeye başvurulmuştur. Görüşmeler sonunda elde
edilen veriler, nitel araştırmaya uygun olacak şekilde çözümlenmiştir.
Çözümleme dört aşamada gerçekleşmiştir. Güvenirlik açıdan başka bir
araştırmacının çözümlemeyi gözden geçirmesi istenmiştir. Ardından temalar belirlenip,
üzerinde çalışılmıştır.
Bulgular:
8 Ana temel başlıkta işlenmiştir.
Yazma
Durumu: Öğrencilerin çoğu yazmayı sevdiklerini, kendini ifade etmek için güzel
bir araç olduğu yönünde fikirlerini sunmuştur. Diğer öğrenciler ise yazmaktan
hoşlanmadıklarını belirtmiştir.
Yazma
Amacı: Çalışmaya katılan öğretmen adaylarının çoğu, yazma amaçlarının kendi
istekleri yönünde olduğunu belirtmişlerdir.
Yazım
Türü: Çalışmaya katılan öğretmen adaylarının çoğu günlük tuttuğunu belirtmiştir
ve şiir yazma eğilimi olanlar da mevcuttur.
Yazma
Tarzı: Çalışmaya katılan öğretmen adaylarının çoğu plansız yazdıklarını
belirtmiştir ve dijital ortamda yazmayı seven çoğunluktadır.
Yazma
Süreci: Öğrencilerin birçoğu dil bilgisi, imla ve noktalama kurallarına dikkat
ettiklerini belirtmişlerdir.
Yazma
Zamanı: Öğrencilerin çoğu zaman dilimini planlamadıklarını belirtmekle beraber,
gece yazanlar ve soğuk aylarda yazanlar da vardır.
Yazma
Mekânı: Öğrencilerin çoğu kimsenin olmadığı, kapalı ortamlarda, yalnız
olabilecekleri mekânları tercih ettiklerini belirtmişlerdir.
Paylaşım:
Görüşme neticesinde öğrencilerin birçoğu yazdıklarını sosyal medyada
yayımladıklarını belirtmişlerdir. Aynı doğrultuda dergi, blog tarzı sahalarda
yazmamaktadırlar.
Sonuç,
Tartışma ve Öneriler:
Yazmaya
olumlu bakanlar, olumsuz bakanlara nazaran çoğunluktadır ve yazmayı çok
sevmektedirler. Sevenlerin çoğu yazmayı kendiyle dertleşme olarak görüp,
rahatladıklarını belirtmişlerdir. Öğretmenlerinin yazma becerisi ediniminde
büyük yerinin olduğunu da belirtmişlerdir. Yazmaya olumlu bakanlar şiir, günlük
ve öykü türlerine yönelik yazdıklarını ifade etmişlerdir. Öğrencilerin çoğu
plansız yazdıklarını belirtmiştir ve yazarken yalnız olabilecekleri mekânları
tercih ettiklerini belirtmişlerdir.
Yorumlar
Yorum Gönder