8.Hafta
Makale Özeti:
TÜRKÇE
EĞİTİMİNDE ANLATIM TARZLARI
GİRİŞ:
Yazının
bulunması insanlık için çığır açıcı niteliktedir. Yazı iletişim niyetine göre
kullanılınca sözlü anlatımdan yazılı anlatıma bir göç yaşanmış ve insanlar
yazıyı anlatma aracı olarak kullanmışlardır. Anlatmak, aktarmaktır içtekileri. Yazı, insanın aktarmak istediklerini kâğıda
dökmesidir. Yazma becerisi okullarda kazandırılan bir beceri olmakla beraber
konuşma gibi çevreden öğrenilmez. Okullar, yazılı anlatım becerilerini
geliştirilmeyi hedeflenmektedir. Yazılı anlatımda anlatım şekilleri mevcuttur.
Anlatım
Şekilleri Kavramı:
Konunun nasıl ele alındığıdır. Yazılı
anlatımda kullanılan anlatım şekilleri üslubu karşılamaktadır ve yazarın nasıl
anlattığı, hangi üslubu takındığı önem arz etmektedir. Konuyu ele alış biçimi
önem teşkil etmektedir. Bunlar; tartışma,
betimleme, öyküleme ve açıklama olmak üzere dört anlatım şekli vardır.
Yazılı
Anlatım Tarzları:
Ne
tarzda anlatıldığı ile ilgilidir. Anlatıcının amacına yönelik anlatım tarzı
seçilir. Yazılı anlatımı kullanan bir birey amacını iyi belirlemelidir. Bir
plan dâhilinde yazılmalıdır. Öğrencilere bir plan dâhilinde yazma çalışmaları
yaptırılmalıdır. Hangi tarzın kullanılacağı çok önemlidir.
Açıklama
Anlatım Tarzı:
Bir
konu hakkında bilgi vermektir. Daha çok bilimsel metinlerde tercih edilir. .Hemen
her durumda açıklayıcı anlatıma başvurulabilir. Öğretme ve bilgilendirme amacı
vardır. Somut bir özelliğe sahiptir. Tanım, konu, olay, olgu, günlük hayatta her
yerde sıkça başvurulan bir anlatım biçimidir. Bu anlatım tarzında “Bu nedir”
sorusuna yanıt alabiliriz. Bu tarzda dikkat edilmesi gerekenler arasında; konuyu özümsemek, bilgileri doğru ve güvenilir
bir şekilde vererek, sıralı bir biçimde vermek gerekir, anlatım yalın
olmalıdır. Ders kitapları, dini metinler açıklayıcı anlatım tarzıyla kaleme
alınır
Tartışma
Anlatım Tarzı:
Tez
ve antitezlerin bulunduğu, fikirlerin ayrıştığı, yazarın kendi fikrini kabul
ettirmek, kanıtlamak istediği bir anlatım tarzıdır. Yazarın çürütme amacı
vardır ve kanıtlayıcı bir anlatım tarzı benimseyerek, kendi fikrini kanıtlamaya
çalışır. Öz amaç, okuyucuyu ikna etmektir. Tartışmacı anlatımda dikkat edilmesi
gerekenler arasında; konuyu özümsemek, kanıtlamak, konudan sapmamak, tez ve
antitezleri özümseyerek senteze ulaşmak gerekir.
Betimleme / Tasvir Anlatım Tarzı:
Yazarın
amacı sezdirmektir. Okuyucunun gözünde anlatmak istediklerini çağrışrırarak,
canlandırmak, gözler önüne sermektir. Gözlem esaslıdır.
Hikâye
/ Öyküleme Anlatım Tarzı:
Olay
esaslıdır. Bir olay ekseninde bir düzen içerisinde kullanılan bir tarzıdır.
Zaman, mekân, kişi unsurları vardır. Bu tarzda eylem ön plandadır. Olayın ve zamanın bir
başlangıcı, gelişmesi ve bitişi vardır. Anlam, önemlidir. Roman ve hikâye gibi
türlerde kullanılan bir anlatım tarzıdır.
Anlatım
Tarzlarının Öğretimi:
Yazma
eğitimi kapsamında ele alınması gereken bir konudur. Anlatım tarzlarının
belirli olduğu örnek metinlerin öğrencilere tanıtılması ve kavratılması
gerekir.
Betimlemede
bir konu seçilir, öğrencilere verilir ve öğrencilere birkaç gün zaman verilir
malzeme toplamaları için. Topladıklarını sıralayıp, cümle haline getirmeleri
istenir ve bir bütün haline getirmeleriyle metin oluşturmaları sağlanır. Son
olarak da başlık bulmaları istenir.
Açıklamada
öğrencilerin kavramı tanımlayabilmeleri için o kavramın özellikleri söylenir ve
tanım yapmalarına yardımcı olunur.
Tartışmada
öğrencilere çeşitli konular verilmeli ve seçtikleri konu hakkında ortaya fikirlerini
sunmaları istenilmelidir. Bu fikirlerin desteklenmesi için kanıtlardan yararlanmaları,
karşı fikirle karşılaştırmalar yapmaları ve daha sonra bunları metin hâline
getirmeleri istenilir.
Betimlemede
öğrencilerden sıkça vakit geçirdiği bir yeri anlatmaları istenebilir.
Öykülemede
bir olay kurgusu meydana getirilerek öğrencilere sunulur. Onlardan bu kurguyu
geliştirmeleri istenir.
SONUÇ:
Yazılı
anlatım öğrencilerin gelişimi için önem teşkil etmektedir. Yazılı anlatım
kapsamında öğrencilere anlatım tarzları hakkında gerekli donanıma sahip
bireyler olması için etkinlikler yapılmalıdır. Öğrencilerin geri kalan
yaşamlarında yazılı anlatım becerilerini iyi kullanabilmesi için anlatım
şekilleri iyi kavratılmalıdır.
BENZERLİK ORANI %0'DIR.
Yorumlar
Yorum Gönder