9. Hafta kitap özeti
Yazmanın
Düşünsel ve Teknik Altyapısı
Düşünceyi
Geliştirme Yolları: Anlatımı etkili kılmak için düşünceyi geliştirme
yollarından yararlanılır. Hangi anlatım biçiminin seçilmiş olmaksızın düşünceyi
geliştirme yollarından yararlanılır.
Tanımlama: Anlatılmak istenileni en genel ifadeyle,
tumturaksız şekilde ifade etmektir.
Örnekleme:
Soyut bir şeyi, söylenmek istenileni okuyucu gözünde görünür kılma işidir.
Örnekleme bir kişiyi kuşatan yaşantıları, fikirleri, duyguları vb. ile
yapılabilir. Bu şekilde anlatılmak istenen görünür kılınmış olur.
Karşılaştırma:
İki şey arasındaki benzerlik ve karşıtlıkları belirtmektir. Bu durum
düşünceleri geliştirir. Anlatılanlara canlılık katmış oluruz.
Tanık
Gösterme: Ortaya koyulan düşünceyi başkalarının fikirlerine de yer vererek
belirtmektir. Düşünceleri inandırmada, kanıtlamada tanık göstermeye sıkça
başvurulur.
Düşünceyi geliştirmede etkili
olabilecek diğer yollar:
Yazılacak
konu hakkında belli bir bilgi birikimine sahip olmak gerekir. Donanımlı, gözlem
gücünü iyi kullanan, düşünceyi geliştirme yollarından yeterince faydalanmak,
günlük yaşamla etkileşimli olma, araştırma ve incelemelerde bulunma, yapılmış
araştırmaları inceleme, sonuçları hakkında bilgi sahibi olma, okumak ve
düşünmek gerekir. Yazmak için dolmak ve bakar kör olmamak gerekir. Kitap
okuyarak hem kendimizin hem de dünyanın farkına varmış oluruz, yazmak için de
yaşantıların büyük önemi olduğu için okumayı yabana atmamak gerekir.
Sayısal
verilerden yararlanma: Sayısal veriler anlatımın inandırıcılığını arttırır.
Bilimsel yazılarda sıkça kullanılır.
Günlük
Yaşamla İlişki kurma/İlişkilendirme:
Günlük
yaşamla ilişkilendirilen konun inandırıcılığı atmakla beraber okuyucunun
gözünde somutlaşır. Yapılan ilişkilendirmeler okuyucunun kendisini metin
içerisinde bir yerde bulmasına yol açar ve bu şekilde okuyucu yazıya çekilmiş
olur. İlişki kurarak yazar, bir sonuca ulaşır.
Gözlemlerden
Yararlanma:
Bir
şeyi anlatma için öncelikle onun farkına varmak yani onu görmek gerekir.
Görmek, bakmaktır. Bakmak her ayrıntıyı damıtarak yoğunlaşmaktır. Çevreyi ve
insanları doğru tanımak için bu önemlidir. Yaşamı her yöüyle tanıyarak,
görerek, sezerek, kitaplarla ve dünyayla ilişkili olmak gerekir. Amaçlı ve
amaçsız gözlemlerde bulunuruz. Bu gözlemler neticesinde bize kalanlar ile
yazıyı kaleme alabiliriz. Gözlem, yaşamın içine dalıp onu hissetmektir. Yazar
hissettiklerini kaleme dökerek yaşamı gözler önüne serer.
OKUMAK
Okumanın
Önemi:
Kitaplar
düşüncelerden oluşur. Düşünen insan, okuyan insandır. Okuma-yazma temel
becerilerdir. Bu beceriler yaratıcı, araştırıcı, eleştirel düşünmek için
vardır. Okuyarak başka düşüncelere şahit oldukça meydana koyacağımız yazı
sağlamlaşır, inandırıcılığı artar. Okumak, kod çözme işlemidir. Okuma,
bilişsel, duyuşsal ve devinişsel boyutlu bir gelişim sürecidir. Okumak bir
birikimdir ve okumadan yazılmaz. Her okur metinde kendini okur ve geçmiş ile
gelecek arasında köprü kurar. Kültürlü bir insan olmak için, modern dünyaya
uyum sağlayabilmek için okumak gereklidir.
Okumak
Metni:
Okumak hayatın tadına varmaktır. Okumak var
olmaktır. Yaşamın içindeki nefesi hissedip huzurla dolmaktır. Kültürlü
olmaktır, hayatın farkına varmaktır. Okumak, yeni düşünce kapılarının bize
açılmasıdır. Okumadan geçen bir gün ışıksız dünya demektir.
Okumanın
Amacı:
Çeşitli
okuma amaçları mevcuttur. Bunlar bir kişiyi kuşatan her şey ile ilişkilidir.
Anlamlandırmak , eğlenmek, zamanı iyi değerlendirmek, araştırmak vb. okuma
amaçları vardır. Bilgilenmek, öğrenmek, eleştirmek, anlamak okumanın
amaçlarındandır.
Okumanın
Gücü ve İşlevleri:
Yazmak
için önce iyi bir okur olmak gerekir. İyi ve güzel kitaplar okumanın biçok
olumlu yanı bulunmaktadır. Yazmak isteyen kişinin okuma duyarlılığı
gelişmiştir. Okuduğunu özümseyen, üzerinde düşünen, sindiren okuyucular basma
kalıp düşüncelerden kurtulur, kendi sınırlarını aşıp erişilmez kapılara
erişecektir. Dolmadan, taşılmaz. Bol bol okuyarak yazar, birçok şeye tanıklık
eder. Yazmak insanı olgunlaştıran bir eylemdir. Yazan ve okuyan milletler
kültürlerine sahip çıkıp, çağın ötesine geçebilirler. Okumak, bireye bilgi
kazandırır. Bakış açısını genişletir. Okumak insana bir şeyler katar, ondan bir
şeyler eksiltmez. Okuyarak düşünce gücü gelişir, karakter zarifleşir, can
sıkıntısı yok olur, güzel yazı yazma becerisi kazandırır. Okuyan insan
duyarlıdır, duygu ve düşüncelerini rahat bir şekilde ifade edebilir, hayal
güçleri oldukça gelişmiştir. Yazı türlerine göre okuma gerçekleştirilir.
Okunacak metne dair sorular sormak gerekir. Bütün bunların ışığında öğrencilere
farklı okuma türleri öğretilmelidir onların okuma ufuklarını geliştirmek için
etkinlikler düzenlenmelidir.
Okuma
Biçimleri:
Okumak anlamlandırmaktır. Eleştirel okuma
yapan bireyler birçok açıdan metni görebilirler. Zihinleri aktiftir. Kitap ve
kütüphanelere karşı aşırı bir düşkünlükleri vardır. Eleştirici gözle okumak
birey için önem arz etmektedir.
Nasıl
Okumalı?
Eleştirel
okunmalıdır. İşe duygular koşulmalıdır. Sentezci bir yaklaşım benimsenmelidir.
Popüler kitaplardan uzak olmak gerekir. Yazar merkezli okuma, okur merkezli
okuma, metin merkezli okuma olmak üzere üç adet okuma biçimi vardır. Metin,
işitsel, kişisel, içeriksel okuma türleri bulunmaktadır.
Okur
mu Önemlidir, Yazar mı?
Bazı
çeşitliliklere göre yazar da okur d önemlidir. Çünkü hangi taraftan bakarsak
iki tarafa da önemlilik payı verebiliyoruz. Çünkü iki si de metni yaşamaktadır.
Okuma eylemiyle dolduktan sonra yazıya geçilir. Yazmak bir birikim ister. Okur
burada metni kendi açısından yorumladığı için bir nevi onu tekrar
yorumlamaktadır. Yazar metni yaratmaktadır. Her ikisi de birbiriyle özdeşmiş
yapı taşlarıdır. Okumak, bir zihinsel süreçtir.
Okuma ile elde edilen bu süreçler, yazma ile ete kemiğe bürünür. Burada
yorumlayan okur olduğu için, onu kendi süzgecinden geçirdiği için okur
önemlidir.
Dinlemek:
Dinleyerek öğreniriz. Alıcı dilsel etkinliklerimizdendir.
Okuma
ve Dinleme Yoluyla Bilgi Toplamanın Yolları:
Kitaplara
Başvurma Biçimi ve Önemi: Okumak için kitaplara ve onlardan yararlanmak için bazı
tekniklerden yararlanmak gerekir. Bunlar:
Not
Alma:
Bir
konuşmayı dinlerken, bir metni okurken seçtiğimiz önemli kavramları, bilgileri
not ederiz. Not etmek akılda kalıcılığı
arttırır. Kayda değer gördüklerimizi,
hatırlamamız gerekenleri hayatın birçok alanında not ederiz. Aktarmak
istediklerimizi bütün bir şekilde anlatmak için de öncesinde bnot alma
yöntemine başvururuz.
Özet
Çıkarma:
Metnin özünü ortaya koyma tekniğidir.
Detaylara takılmadan bütünü görme işidir. Okunanın, dinlenenin daha iyi
anlaşılmasını sağlar ve akılda kalıcılığı arttırır. Genel bir bakış içerisinde yoğunlaşmayı
sağlar.
Alıntı
Yapma:
Öne sürülen, anlatılmak istenen, kanıtlanmak
istenenleri daha görünür kılmak, inandırıcılığını arttırmak için kullanılan bir
tekniktir.
Konuşmak:
Verici
dilsel bir etkinliktir. Düşüncenin ses organları yoluyla dışa aktarımıdır.
Etkileşimli bir süreçtir. Alıcı ve verici arasında bir ilişki vardır. Bu yol
ile insan kendisini ifade eder.
Soruya
Bağlama Tekniği (Sorularla düşünce üretme, soru aracılığıyla düşünceleri dile
getirip yazıya dökme)
Yazmadan önce öğrencilere yöneltilen sorular
onların yazma güdülenmesini arttırmakla beraber yazmaya karşı, ne yazacaklarına
karşı bir bilinç kazandırır. Bu şekilde farklı bakış açıları kazanırlar.
Sorulan sorular öğrenci için ilginç, ufuk açıcı yolara ulaşması demektir.
Soru-cevap tekniği yazma öncesi ve sırasında uygulanabilir.
Düşünmek:
Düşünmek yeni bir dünyaya açılmaktır. İnsan
zihninin aktif olduğu bir süreçtir. Düşünen insan bilinmeyen diyarlara,
düşünülmeyen detaylara ve daha nice akıl edemediklerime ulaşandır. Yazmak için
önce düşünmek gerekir. Düşünerek bellek ilgi kurar, yeni sonuçlara ulaşır ve
bir sonuca ulaşır. Düşünmek ve iyi yazmak arasında koparılamaz bir ilişki
vardır. Söze dökülen düşünce bireysellikten sıyrılarak, toplumsallaşır.
Düşünerek eylemler gerçekleşir. Yazıya geçirilen düşüncelerin büyük bir önemi
vardır.
Aktif
Sözcük Dağarcığını Geliştirmek:
Sözcük dağarcığı zengin olan birey, kelimelerle
kuşatılmış bir zihne sahip olan birey kendisini çok iyi ifade eder. Alımlama ve
çıkarımlama becerileri gelişmiştir. Kelimeleri ete kemiğe bürüyen dilin
hareketli işleyişi içindeki hareketli performanslarıdır. Bu performans ile
kelimeler renklenir. Yazarın görevi kelimelerin konar-göçer anlamlarına
erişmektir.
BENZERLİK ORANI %1'DİR.
Yorumlar
Yorum Gönder