10.Hafta kitap bölüm özeti:
9.
Bölüm kitap özeti:
METİN VE TÜRLERİ:
Metin:
Anlatım
bütünlüğü bulunan her şey metindir. Sözlü ya da yazılı olarak üretilebilir.
Anlam bütünlüğü arz eder ve iletişim amacı taşır.
Metin
Türleri Nelerdir?
Metin
Türleri/ Tipleri
Farklı
tasnifleri mevcuttur. Kurmaca ve bilgi vermeye dayanan metin türleri vardır.
Yazarın
metin Yazmadaki Amacı:
Metinler
yazarın niyetine göre açığa çıkar. Niyetleri arasında bir öykü anlatmak,
betimleme yapmak, bilgi vermek, bir şeyleri kanıtlamak ya da eleştirme
olabilir. Beş metin türü vardır: Bilgilendirici, teşvik edici, anlatısal,
şiirsel ve oyunsal metinlerdir.
Hikâye
edici metinler:
Giriş,
gelişme ve sonuç bölümlerinden oluşur. Hikâyeler, dil gelişimi için önemlidir.
Bu metin türünde okuyucu metin hakkında yorum yapabilir, çözümlemelerde
bulunabilir. Hayatla ilişkilendirme söz konusudur.
Bilgi
verici metinler:
Tanımlama,
kronolojik sıralama, karşılaştırma ve kıyaslama, sebep ve sonuç ilişkisi,
problem çözme gibi alt kolları mevcuttur.
Metinsellik
Ölçütleri: metnin sıralı ve anlamlı bir mantık kapsamında düzenlenmesi gerekir
ve bunu yazar, metinsellik ölçütleri ile yapabilir. Anlamlı bir bütün
oluşturmak için metinsellik ölçütlerine ihtiyaç duyulur.
Bağdaşıklık: Metindeki kelimelerin anlamlı ve tutarlı bir
şekilde birbirine bağlanarak bağlantı oluşturmasıdır.
Tutarlılık:
Yazarın metinde savunduğu görüşte, fikirlerinde tutarlı olması ve metnin
genelinde bir bütünlük olmasıdır.
Amaçlılık:
Yazarın metne dair anlatmak istedikleridir, bir amaç doğrultusunda metni kaleme
almasıdır.
İkna
Edicilik: Yazarın anlatmak istediklerini hedef kitleye deliller ile
kanıtlamasıdır.
Bilgilendiricilik:
Metni devamlılığı için yeni ve eski bilgiler arasında köprü kurarak aktarımda
bulunmaktır.
Duruma
Uygun Olma: Metnin kapsamına uygunluktur.
Metinlerarasılık:
Oluşturulan her metin bir öncekiyle ilişki kurar. Bu durum okuyucunun diğer
metinleri de hesaba katarak daha iyi kavramasını sağlar.
Metin
öğretiminde başka metinlerden yararlanma: Öğretilenlerin pekiştirilmesi
açısından yararlıdır, aynı konu ve temayı işleyen metinlerden yararlanmak.
Metin
üretiminde başka metinlerden yararlanma: Okurda uyandıracağı tasarımlara ve
çağrışımlara zenginlik sunması açısından önemlidir.
Metin
üretiminin genel evreleri: Metin üretimi amaç saptama ile başlayıp söylem
tasarımı ile devam eder. Amaca uygun söylem belirlenir. Ardından metnin
oluşturulmasına dair düşünce oluşturma evresi tamamlanır. Bu evrede içerik
şeması ve önermeler yapılır. Kavram ağı
evresinde ise birbiriyle uyumlu kavramlar arası bağıntı kurularak bir ağı
kurulur. Dilsel göstergeleri seçme aşamasında da kavramlara uygun sözcükler
seçilerek metin düzeyinde dilsel kodlama aşamasına geçilir ve yazma aşamasıyla
metin evreleri tamamlanır.
Metin
türleri: Bilgi verici ve sanatsal içerikli metinler vardır. Hepsinin amacı
okura bilgi vermektir ancak konuyu ele alış tarzları birbirinden farklıdır.
Yazılı
anlatım türleri/Edebi türler: Yazarken duygu ve düşüncelerin dile getirildiği
türlerdir. Bilgiyi ön planda tutan türler, duyguyu ön planda tutan türler ve
pratik amaçlı türler vardır.
Yazılış
amaçlarına göre metin türleri:
Makale: Düşünceleri açıklamak için yazılır.
Söyleşi:
Bir konudaki görüşler sohbet havası eşliğinde dile getirilir.
Günlük:
İç dökmek, içindeki duygu yoğunluğunu kâğıda dökmektir.
Öz
Geçmiş: Bir kişinin işe alınması için donanımlılığını kâğıda aktarmasıdır.
Kitap
Tanıtımı: Burada amaç Bir kitabın neden meydana getirildiği, kitabın nasıl
kurulduğu hangi bölümlerde nelerden bahsedildiği, yazarın amaçlarını ve okur
için faydalarının kaleme alınmasıdır.
Düşünce
değeri olan yazılar:
Haber:
Halkı haberdar etmek için kaleme alınan yazılardır. Gazete ve televizyon gibi
kitlelere hitap eden kuruluşlarda yayımlanır.
Makale: Fikirden doğan ve düşünceleri savunmak ya da
bilgi vermek amacıyla kaleme alınır. Topluma bilgi verme amacı vardır. İnandırıcı
bir şekilde yazılması gerekir. Kelimeler açık bir şekilde yazılır. Anlatılanlar
bir sonuca bağlanır. Yazarın tutarlı olması gerekir.
Fıkra:
Gazetedeki köşe yazılarındandır. Günlük, toplumsal olaylar ayrıntıya girmeden
anlatılır. Kısa ve özdür. Bir düşünceye dayanarak oluşturulur. Günübirlik
yazılar olup güncel olaylar üzerine kaleme alınır. Yazar düşüncelerini öz bir
şekilde ifade eder ve yalın bir dil tercih eder.
Eleştiri
(Tenkit): Kişisel görüşleri içerir. Düşünce
temelli bir yazı türüdür. Bir konunun zayıf ve kuvvetli yönlerini yazarın
ortaya koymasıdır. Yazarın yazıyı kendine göre değerlendirerek,
yönlendirmesidir. Örneklere dayandırılarak yapılır. Yazar eleştirilerini ölçülü
bir şekilde ortaya koyar. Eleştirmen yapıta önyargı ile değil, nesnel bir
şekilde yaklaşır. Eleştirinin ilkeleri:
·
Esere dayalıdır.
·
Eleştiri dili ‘bilim dili’ olmalıdır.
·
Eleştirmen, sanatçının başarılı olma ya
da olmamasının değerini iyi belirlemelidir.
Deneme:
Yazarın iddiasız bir şekilde bir konu
hakkındaki düşüncelerini içtenlikle anlatmasıdır. Yazar duygu ve düşüncelerini
samimi bir şekilde aktarır. Herhangi bir konu hakkında yazılabilir. Katı
kurallardan yoksun, yazarın özgür olduğu bir yazı türüdür. Deneme yazarı ortaya
koyduğu yazı ile dertleşir, ona anlatır, onunla söyleşir. Günübirlik
yazılardır. Düşünsel bir planla yazılır.
Söyleşi:
Güncel konular hakkında konuşma
havasında yazılmış düşünce yazılarıdır. Belli bir amaç doğrultusunda yapılır ve
devrik cümleler sık kullanılır. Düşünsel plana dayanır. Kolay okunan bir yazı
türüdür. Yazarın günlük konuşma havasında düşüncelerini sunarken mantık
çerçevesinden ayrılmamalıdır. Samimi bir anlatımı vardır. Deyim, atasözü ve
fıkralardan yararlanılır.
Röportaj:
Araştırma ve gözlem sonucu yazılan gazete yazısıdır. Yazarın konuya
inandırıcılık katması için geniş materyaller topladığı bir yazıdır. Öğretici
yazı türüdür. Bu yazı türünde bir konuya, olaya veya bilgiye dair her şey
okuyucuya onu görüyor gibi, yaşıyormuş gibi bir izlenim verdirerek anlatma
sanatıdır. Derin bir gözlem gücü gerekir. Yazar anlattıklarının doğruluğunu
belgelerle, fotoğraflarla kanıtlar.
Gezi
Yazısı: Gezilen, görülen yerlerin anlatıldığı yazılardır. İyi bir gözlem
sonucunda yazılabilen eserlerdir. Çok yönlü bir anlatımı olduğu için kalıpları
yoktur. Bir yer tanıtırken o yerin diğer yerlerden farklılıkları öncelikle
anlatılmalıdır ve kronolojik bir sıra izlenmelidir. Yazılan gezi yazısının daha
önceki yazılmış olanlardan farklı olması gerekir. Yazar anlattıklarının
doğruluğunu destekleyici nitelikte materyaller sunmalıdır. Resim gibi
görsellere yer verilmelidir.
Anı
(Hatıra): Geçmişte yaşananların
anımsanıp yazıya dökülmesidir. Yazar dönemin zihniyetini, yaşantıları toplumsal
olayları kendi gözlemlerine bağlı kalarak anlatır. Belli bir dönemin kişisel
görüşleri, bir sonraki döneme aktarılmış olur. İnsanoğlunun geçmiş adı verilen
belleğine ışık tutar. Kanıt sunmak gibi bir amacı yoktur. Yaşanmışlıklar
anlatılır. Gerçek olaylara dayanır. Yazardan samimi ve dürüst olması beklenir.
Günlük
(Günce): Kişinin kendisiyle konuştuğu,
dertleştiği yazılardır. Bir günde bir kişiyi kuşatan her şey, bütün duygu ve
düşünceler yazılabilir. Günlük yaşamını not eden birçok kişi vardır. Günceler
günlük yaşamdan izler taşımalı ve günlük yaşamın kendisi olmalıdır. Kanıtlama
yoktur. Yayımlandığı vakit geçmişe ışık tutar. Günce yazma alışkanlığı
öğrencilere yazma alışkanlığı kazandırır. Öğrencilerin yazma konusunda
donanımlı olmasına katkı sağlar.
Biyografi(
Yaşam Öyküsü):
Bazı
alanlarda tanınır insanların yaşamlarını, hayat hikâyelerini o kişiyi kuşatan
her şeyin yazıldığı yazılardır. Anlatılacak kişiyi yaşadığı dönemin koşullarına
göre değerlendirmek gerekir. Ülkeye ve insanlığa faydası dokunan insanların
yaşam öyküsünün anlatıldığı yazılardır. İnsanlara ilham vermek ve onlara
tecrübelerin anlatılması açısından önemli bir türdür. Düşünseldir. Belgelere
dayanır. Yazar objektiftir.
Otobiyografi
(Öz Yaşam Öyküsü): Bir yazarın, sanatçının, bilginin, düşünürün kendi yaşam
öyküsünü kaleme almasıdır. Kaynak kendisi ve ailedeki büyüklerden edindiği
bilgilerdir. Kendi yaşantı ve deneyimlerini aktarır. Benmerkezcilik mevcuttur.
Yazarın belleği önemlidir. Birinci kişi ağzından yazılır. Düşünsel olmakla
beraber belgelere dayanır.
Sanat
Değeri Olan Yazılar: Şiir ve düzyazı
olmak üzere iki türü vardır.
Şiir:
Duygu ve düşüncelerin alımlayıcıda estetik duygular oluşturduğu yazılardır.
Şiir ile şair kendisini ifade eder. Güzellik, zevk verir. Şiir esin ile meydana gelir ve düşünsel bir
alt yapı gerektirir. Zira dolmadan taşılmaz. Şiir okuyanı alır başka bir ruh
ile başka dünyalara taşır. Şiirler anlam yüklü yapılardır.
Hikâye: Yaşanmışlıkları ya da
yaşanabilecekleri anlatır. Kaynağı düşler ve yaşantılardır. İçerik ve kurgu
önem arz etmektedir. Hikâyede serim, düğüm ve çözüm bölümleri vardır.
Anlatılanlar bu sıra dâhilinde planlı bir şekilde anlatılır. Olaylar bir mantık
çerçevesine oturtulur. Yalın bir dil tercih edilir.
Kurmaca
Metinlerde Karakter( Kahraman): öykü ve
roman gibi kurgusal yazılarda başından olaylar geçen kişilerdir. Karakter
dinamik ve durağan yapılı olabilir. Kapalı
ve açık karakterler mevcuttur.
Roman: Yaşanmış ya da yaşanabilecek olayların veya
durumların zaman mekân ve kişiler ile kurgulandığı yazılardır. Yaşamı yansıtan
yazılardır. Kahraman, gözlemci ya da ilahi bakış açısı çerçevesinde kaleme
alınır. Olaya dayanır. Gerçek ile ilişiklidir. Roman bir dinamiklik taşımakla
beraber tutarlı da olmalıdır. Okuyanı kendi içine çekebilmelidir. Ruhsal
çözümlemeler, gözlemler romanın ruhu için önemlidir.
Masal: Olağanüstü bir yerde olağanüstü kişilerin başından geçen sıra dışı olayların
anlatıldığı yazılardır. Masalın gerçekliği düşseldir. Çocukların hayal gücünü
geliştirici niteliktedir. Bir ders verme amacı vardır ve hep iyiler kazanır.
Hayal gücüne önem verilir ve sade bir dil tercih edilir.
Fabl:
Kahramanları hayvanlar ve bitkiler olan ders verici niteliğe sahip yazılardır.
İnsani özelliklere sahip olmayan canlılara insanı nitelikler verilir ve onlar canlılaştır
ılır. Canlılaştırma sanatından yararlanılır. Olaya dayanır. Çocuk edebiyatı
için önemli bir yere sahiptir. Eğitici bir niteliğe sahiptir.
Tiyatro:
İnsan yaşamının oyuna dönüştürülerek yansıtılmasıdır. Tiyatro söze ve eyleme
dayanır. Sahnede oynanmak üzere yazılan esere piyes denir. En canlı edebi türdür. Bir milleti kültür
birikimini yansıtır. Tiyatro eseri yazılır ve sahnede oynanır. Bu bakımdan
meşakkatli bir alandır. Tiyatro oyunları konularına göre trajedi, komedi ve
dram olmak üzere üçe ayrılır. Tiyatro, olay üzerine kuruludur ve konuşmaya dayanır.
Anlatılan olay, dekor, kostüm, aksesuar bir mantık çerçevesi dâhilinde uyum
içerinde olmalıdır. Öğretici bir netliği de bulunmaktadır. Oyun yazan bir
yazarın derin bir bilgi birikimine ve donanıma ihtiyacı vardır. Tiyatro eseri
meydana getirmek oldukça meşakkatlidir.
Yazışmalar:
Özel ve resmi yazışmalar olarak ikiye ayrılır.
Dilekçe:
Kişinin bir konuda özel veya resmi kurumlara istek veya şikâyetlerini iletmek
istediği yazılardır. Kısa, açık ve anlaşılır yazılardır. Dilekçenin sunulacağı
kuruma göre bir hitap cümlesi seçilmek önemlidir.
Mektup: İnsanların haberleşmek için kullandığı
yazılardır. Mektup üslubu yazılan kişiye veya kuruma göre değişebilir Özel
mektuplarda, insanlar kendisiyle ilgili haber vermek veya biriyle ilgili haber
vermek vb. durumlarda kaleme alınır. Resmi mektuplar daha çok dilekçe tarzı
yazılardır. İş mektupları da kurum ve kuruluşlardan bili, belge vb. isteme
amacıyla yazılır.
BENZERLİK ORANI %2'DİR.
Yorumlar
Yorum Gönder