13.Bölüm
Kitap Özeti:
YAZMA
ÇALIŞMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ
Okullarda
Öğrencilerin Yazma Becerilerinin Geliştirilmesi ve Değerlendirilmesi
Yazma
Becerisinin Geliştirilmesinde Değerlendirmenin Önemi ve İşlevi
Okullarda
verilen yazma eğitimi çoğunlukla geleneksel anlayış çerçevesinde
yürütülmektedir. Basmakalıp, önemsiz bir detay olarak işlenen bu dersler,
öğrenciler tarafından da önemsenmemektedir. Yazma eğitimi amaçlı yapılmalıdır
ve yazma sürecinden değerlendirme sürecine kadar öğrenen merkezli eğitim
anlayışı ile yürütülmelidir. Ölçme ve değerlendirme, hedeflenen kazananlara
ulaşılıp ulaşılmadığı için vardır. Değerlendirme ürün odaklı olmamalıdır, süreç
odaklı olmalıdır. Türkçe öğretmenleri öğrencilere yazma becerisini
kazandırmakla mükelleftir, görevi yazı yazdırmak değildir. Değerlendirme
aşamasında adil olmalı ve öğrenciler arasında kıyaslama yapmamalıdır.
Yazılı
Sınav Uygulaması ve Sınav Sorularının Hazırlanması:
Öğretmen önce neyi ölçeceğini belirlemelidir
ve öğrencilerin kazanımlara ulaşıp ulaşmadığı sınanmalıdır. Öğrencilerin süreç
boyunca gösterdikleri performans araçları görüşme formu gibi göz önünde
bulundurularak süreç değerlendirmesi yapılmalı ve yazılıda yazdığı kompozisyon
üzerinden de ürün değerlendirmesi yapılmalıdır. Sınavlar sonuç değerlendirmek
için vardır. Sınavlarda, metin soruları,
dil bilgisi, yazım ve noktalama soruları ve kompozisyona dair sorular
olmalıdır.
Sınav
Sorularının Düzeyleri:
Öğrencilerin
kazanımlara ulaşıp ulaşmadığı belirlenmek için öğrenciler sınavlar yoluyla
sınanır. Sınav sonuçları öğretmenin başarılı olup olmadığını ortaya çıkarır. Öğretmenin
hazırlayacağı sorular eğitim sürecinde yapılan etkinliklerle öğrencide görülmesi
hedeflenen kazanımları sınayacak sorulardan oluşturmalıdır. Öğretmen sınavda
neyi ölçeceğini iyi tespit etmelidir. Kazandırılmak istenen hedeflerin farklı
düzeyleri olacağı unutulmamamladır. Öğretmen bu doğrultuda hazırlamalıdır
soruları. Öğrenme çıktılarının belirlenmesi için Bloom Taksonomisi
kullanılabilir. Bloom Taksonomisinin Bilişsel Süreç Boyutu, hedeflerin
belirlenmesi açısından günümüzde popülerdir.
Bilgi, kavrama, uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme olmak üzere
altı seviyeden oluşmaktadır. Hedefleri belirlemek ve onları sınamak için
sorular bu seviyelere göre hazırlanır.
Öğrencilerin
Yazma Çalışmalarını Değerlendirmede Kendi Görüşlerine Başvurma:
Öğrencilerin
görüşlerinin alınmasıyla, öğrenci merkezli eğitim kapsamında etkileşimi bir
süreç meydana gelir ve öğrencinin yazmaya istek duyar. Öz, akran ve grup
değerlendirmeleri yapılarak öğrenci eğitimin merkezinde tutulmalıdır.
Öz
Değerlendirme:
Öğrencinin kendi becerisi yönünde görüş
belirtebilmesidir. Bu değerlendirme ile öğrenci yazma sürecini
içselleştirecektir.
Yazıyı
Gözden Geçirme, Düzeltme ve Geliştirme
Çalışmaları:
Yüzeysel
ve içerik yönünden gözden geçirme vardır. Gözden geçirme bir nevi yazıyı
yeniden şekillendirmektir. Yazılanlar gözden geçirilerek eksiklikler giderilir.
Yazılan yazı biçimsel, içeriksel, düşünsel ve anlatısal açıdan gözden
geçirilir.
Akran
Değerlendirme:
Öğrencilerin
geri bildirim alabilmesinin yanında, eleştirel gözle bakmasını sağlar. Farklı
çalışmaları görmesi için fırsat sunar. Akran çalışması ile öğrenciler grup
çalışmasını öğrenir ve özgüven kazanırlar.
Grup
Değerlendirmesi:
İşbirliği
çalışmasıdır. Katılımcı yaklaşıma dayanır. Gözden geçirme imkânı sunar ve bunu
daha etkili yapar.
Yazma
Sürecinde Öğretmenlerce Yapılan Değerlendirme Çalışmaları:
Öğrenme –öğretme sürecinde süreç ve ürün
odaklı değerlendirme yapılır. Öğretim
hedefine uygun değerlendirme yapar, öğretmen. Öğretmen performans ve proje gibi
alanları alternatif ölçme araçları ile ölçer. Değerlendirme etkinliği,
kazanımlara ulaşılıp ulaşılamadığını görebilecek bir araç olduğu için çok
önemlidir. Öğrenci ve öğretmenin başarı düzeyini belirlemektedir. Yazma
becerisinin kazanımında süreç, ortaya koyulan üründe ürün değerlendirmesi
yapılmalıdır. Analitik ve bütünsel puanlama türleri vardır. Temel özellikli
puanlama da vardır.
Holistik
(Bütüncül):
İstenen
özellikleri bir puan ile değerlendirmeyi hedefleyen yaklaşımdır. Bütüne
odaklanıldığı için bazı alt beceriler gözden kaçabilmektedir. Bu doğrultuda alt
becerilerin de değerlendirilmesi gerektiğini düşünen birçok araştırması vardır
ve bu yaklaşımın yüzeysel olduğunu düşünmektedir.
Analitik
(Çözümleyici):
Alt becerileri de dikkate alan ayrıntılı
değerlendirme yaklaşımıdır. Öğrencinin yazma becerisine yönelik ayrıntılı bir
değerlendirme yapılmış olur bu yaklaşım ile. Zaman alsa da kullanışlı bir
özelliği vardır.
Bütüncül
(Holistic) Rubrik Kullanılacak Durumlar:
·
Yaş düzeyi küçük öğrencilerde
·
Performans ödevi verildiği genel durumlarda
Analitik
Rubrik Kullanılacak Durumlar:
·
Çok boyutlu performans ödevlerinde
Dereceli
puanlama anahtarı geliştirme aşamaları:
·
Hangi amaçla oluşturulduğuna dikkat
edilmelidir.
·
Belirlenen kazanıma yönelik ölçüt
geliştirilmelidir.
Yazıyı
Düzeltmek ve Geri Bildirimde Bulunma:
Öğretmenin
verdiği dönütler yazma becerisi kazanım süreci için önem arz etmektedir. Düzeltme
ve geri bildirimler öğrencinin ortaya koyduğu ürüne nitelik katar.
Yazma
Çalışmalarının Kontrol Edilmesi ve Düzeltilmesi:
Düzeltmek,
yazıyı düzgün bir hale getirmektir. Yazma çalışmaları için düzeltme önem arz
etmektedir. Kontrol etmek ise yazıyı içerik ve biçim yönünden hatasız kılma
işlemidir. Öğretmen öğrencinin yanlışlarını çok belirtmemelidir, öğrenciyi
yazmaktan soğutmamak amacıyla. Öğretmenin ödevleri, yazıları denetlemesi bir
otorite varlığını hatırlatır ve öğrencilerin yazmaya karşı gevşeklik
göstermeleri engellenmiş olur. İçeriksel ve dilbilgisel yönden düzeltme
yapılır.
Düzetmede
dikkat edilecek noktalar:
·
Objektif olunmalıdır.
·
Yapıcı bir şekilde yanlışlar
söylenmelidir.
·
Herkes için ortak ölçütler
uygulanmalıdır.
Değerlendirme
ve Düzeltme Sonrası Geri Bildirimde Bulunma:
Öğretmenin
geri bildirimde bulunması yazma süreci için önem arz etmektedir. Öğretmenin
sunduğu fikirler öğrenciler için önemlidir ve motive edicidir. Öğrenci için
güdüleyici niteliktedir.
Yazma
Çalışmalarının Değerlendirilmesinde Biçim ve İçeriğin Önemi:
Biçim
ve içerik eşit düzeyde tutularak değerlendirilmelidir. Mekanik unsurlara takılı
kalıp, içerik unsurları ihmal edilmemelidir. Biçime fazla önem verip, içerik ihmal
edilmemelidir. Öğrenciler de öz değerlendirme yaparken hem içerik hem de şekil
açısından değerlendirmelidirler.
Değerlendirmede
Düzeltme Sembollerini Kullanma:
Düzeltme
sembollerini kullanmak önem arz etmektedir. Öğretmen yazı çalışması sonrasında
düzeltme yaparken düzeltme sembollerini kullanmalıdır. Öğrenciler bu sembolleri
görünce hatalarını düzeltme fırsatı elde ederler.
Yorumlar
Yorum Gönder