12. Hafta Makale Özeti
TÜRKÇE
ÖĞRETİMİNDE YARATICI YAZMA BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
ÖZ:
Yaratıcılık
her bireyde olan, ortaya çıkarılması gereken bir beceridir. Günlük hayattan
bilimsel hayata kadar her yerde yaratıcılığa ihtiyaç vardır. Var olandan yeni
bir şey üretilmesidir.
Giriş:
Öğrencilerin dili iyi kullanarak, kendilerini
en iyi şekilde ifade etmeleri amaçlanmaktadır. Yaratıcılık ve yaratıcı düşünme de
gerekmektedir. Ana dil eğitiminin amaçları arasında yaratıcılık becerilerinin
geliştirilmesi de vardır.
Yaratıcılık:
Her bireyde var olan, ortaya çıkarılması
gereken bir yetidir. Yaratıcılık kavramı farklı yaklaşımlarca tanımlanmaya
çalışılmış fakat ortak bir tanıma ulaşılamamıştır. Yaratıcılık, bireyin kendinin
farkına varmasıdır bir nevi. Var olandan
özgün ürünler ortaya koyabilme çabasıdır.
Yaratıcı
Düşünme:
Daha
önce düşünülmemişlikler arasında ilişki kurarak düşünmektir. Var olanlar
üzerinden yola çıkılır. Bu beceriye sahip olan insanlar genellikle meraklı,
hayalperest, krizi fırsata çevirebilmede iyidirler. Bu kişiler:
·
Diğerlerinden farklı düşünür.
·
Yargılama işini sonraya bırakırlar.
·
Düşünce kalıpları yoktur, esnek
düşünürler.
·
Spontonluk
·
Sentez yaparak düşünürler.
Yaratıcı
düşünmenin hazırlık, kuluçka ve gerçekleştirme evreleri bulunmaktadır. Yaratıcı
düşüncenin var oluş sürecinde sabırlı olup, pes edilmemelidir. Yaratıcı düşünme
ve analitik düşünme arasında ilişki vardır.
Yazma
Süreci:
İnsanların
anlatmak istediklerini aktardığı süreçtir. Birçok amaca hizmet eden yazma
konuları vardır. Örneğin bilgi vermek, duygu ve düşünceleri aktarmak gibi.
Öğrencilere kazandırılması hedeflenen yazma becerisi oldukça önemlidir,
hayatlarının büyük bir kısmında kullanacakları iletişim aracı olduğu için.
Yaratıcı
Yazma:
Yaratıcılık
yetisiyle yakından ilişkilidir. Burada önemli olan özgün olmaktır. Önceden var
olmamışları gün yüzüne çıkarma işidir. Sıra dışı öğeler işe koşulur. Dili
yaratıcı olarak kullanma becerisi öğrencilere kazandırılmalıdır. Yaratıcı
yazmanın iki boyutu vardır. Yaratıcı yazmada alışılmışın dışına çıkmak, fraklı
olanı ortaya koymak esastır. Yaratıcı yazmanın ifade gücünü zenginleştirme gibi
bir özelliği de vardır. Bir yazının yaratıcı olabilmesi için fikirler yani ilginç
fikirler önemlidir ve bunlar arasındaki organizasyona dikkat edilmelidir.
Üslup, kelime seçimi, akıcı cümle ve mekaniklerin kombinasyonu ile yaratıcı
yazma açığa çıkar.
Yaratıcı
yazma çalışmaları öğrencinin hayal gücünü zenginleştirir, monoton yazma
etkinliklerinden kurtarır ve yazma eylemini daha eğlenceli bir hale getirir.
Öğrencilere daha rahat bir yazma ortamı sunar. Eleştirel bakmayı, duygu ve
düşünceleri iyi aktarmaya katkı sunar, yaratıcı yazma. Önemli olan öğrencilerin
kendi birikimlerinden yola çıkarak özgün bir ürün ortaya koyabilmesidir.
Yaratıcı
Yazmanın Tarihsel Gelişimi:
Yaklaşık yüz yıl önceye dayanan bir tarihi
vardır. Bireysellik önemsendiği vakit, doğmaya başlamıştır. Hayal gücünün
yazıya dökülmesi yönünde görüşler neticesinde gelişmeye devam etmiştir. 1950’li
yıllarda insanı rahatlatan yönü keşfedilmiştir. Günümüze doğru yaratıcı yazma
anlayışı değişmiştir. Yazmayı bir ürün olarak değil bir süreç olarak görünmeye
başlanmasıyla, yaratıcı yazmanın seyri değişmiştir.
Yaratıcı
Yazma ve Beyin İşlevi:
Beynin
sol yanı yaratıcılığa ve hayal gücüne en yatkın kısmıdır. Sağ ve sol lob
arasındaki bağlantı ne kadar güçlü olursa yaratıcı düşünen birisinin, sol
lobdaki avantajları kullanarak daha özgün ortaya koyması o kadar yüksektir. Sağ
beyin yaratıcılık ateşini alevlendiren kısımdır. Clustering yöntemi, yaratıcı
düşünme sürecinin sonunda kâğıda yansımasıdır. Yaratıcı yazmayı olumlu etkiler.
Dayanağı beynin her iki lobunu da etkin kullanarak, baskısız bir yazma eylemi gerçekleştirmektir.
Yazma becerisinde başarılı olabilmek için beynin iki lobu da etkin ve
etkileşimli bir şekilde kullanılmalıdır.
Yaratıcı
Yazmada Öğretmenin Rolü:
Günümüz
hedeflenen insan tipine ulaşmak için Türkçe dersinde kazandırılması gereken
becerileri, en iyi şekilde kazandırmak hedeflenmektedir. Türkçe dersi çocukların
yaratıcılık becerilerinin ortaya çıkarılabildiği bir mecra olduğu için bu derse
gereken önem verilmelidir. Burada yazma becerisinin önemi ve yeri yadsınamaz.
Özellikle yaratıcı yazma çalışmaları konusunda öğretmenlerin büyük
sorumlulukları vardır. Öğretmenler süreç temelli yazma eğitimiyle, öğrenciye
yazı yazdırmaktan ziyade yazmayı yaşam biçimi haline getiren çocuklar
yetiştirmeyi hedeflemelidir. Öğrencilerin yaratıcılıklarının geliştirilebilmesi
mümkün olmakla beraber, burada öğretmenin önemli rolü vardır. Ezberden, basmakalıp
düşüncelerden sıyrılarak, öğrencilere yaratıcı dünyanın kapılarını açması
gerekir. Öğretmenin görevi yol göstermektir, rehberlik etmektir, herkeste
bulunan yaratıcı yazma potansiyelin ortaya çıkması için kapı aralamaktır.
Yönlendirici, cesaretlendirici bir tutumla yaklaşmalıdır ve onlara özgür
olduklarını hissettirmelidir.
Yaratıcı
Yazma Çalışmalarının Değerlendirilmesi:
Yazma çalışmalarının değerlendirilmesi ürün
temelli ve süreç temelli yazmaya göre değişmektedir. Ürün temellide mekanik
unsurlar değerlendirilir. Süreç temellide ise öğretmen rehber olduğu için
değerlendirme durumunda değildir. Değerlendirirken değerlendirme ölçütleri
önemlidir. Öğrencilerin bireysel farklılıkları göz ardı edilmemelidir.
Öğretmenin görevi rehberlik etmektir.
Sonuç:
Yaratıcı
yazma çalışmaları öğrencilerin yazmayı sevmeleri açısından önem arz etmektedir.
Öğretmen rehber konumundadır. Öğretmenin görevi, her öğrencide bulunan yaratıcılığın açığa
çıkması için zemin oluşturmaktır. Yazma becerisinin istenilen düzeyde
kazandırılmasıyla hedeflenen öğrenci tipine ulaşılmış olacaktır.
Yorumlar
Yorum Gönder